Biotechnologia studia stacjonarne I stopnia (inżynierskie)
Profil studiów
ogólnoakademicki TooltipJęzyk wykładowy
polski
Wydział
Wydział ChemicznyZapisy
od 01.06.2023 do 12.07.2023 15:00Limit miejsc
105Opis kierunku
Program studiów obejmuje ogólne kształcenie w zakresie podstawowych działów chemii, ogólnej działalności inżynierskiej oraz w zakresie biotechnologii, obejmujące m.in. biochemicznych, molekularnych i komórkowych podstaw funkcjonowania organizmów i możliwości wykorzystania materiału biologicznego w biotechnologii na różnych poziomach organizacji cząsteczek i komórek z zastosowaniem technik modelowania i projektowania procesów biotechnologicznych.
Program studiów daje dodatkowo możliwość zindywidualizowania ścieżki kształcenia, zgodnie z zainteresowaniami studenta, poprzez wybór bloków tematycznych (specjalności) spośród oferowanych: Biochemia stosowana, Oczyszczanie i analiza produktów biotechnologicznych.
Kompetencje absolwenta
Absolwent studiów I stopnia kierunku biotechnologia dysponuje zaawansowaną wiedzą i umiejętnościami, m.in. z zakresu biochemii, mikrobiologii, enzymologii, bioinformatyki, biologii molekularnej i inżynierii genetycznej pozwalającą na zrozumienie biochemicznych, molekularnych i komórkowych podstaw funkcjonowania organizmów oraz poznanie możliwości wykorzystania materiału biologicznego w biotechnologii – od pojedynczych cząsteczek, poprzez kompleksy cząsteczki, makrocząsteczki do organizmów jedno- i wielokomórkowych. Wykazuje się znajomością podstawowych technik eksperymentalnych i 0laboratoryjnych, stosuje je m.in. do oczyszczania, identyfikacji i charakterystyki produktów biotechnologicznych oraz do manipulowania materiałem genetycznym.
Absolwent posiada również podstawową wiedzę i umiejętności inżynierskie, m.in. w zakresie inżynierii bioprocesowej oraz doboru i wykorzystania aparatury chemicznej i biotechnologicznej. Dobiera i stosuje odpowiednie materiały oraz narzędzia, projektuje prosty proces i układ biotechnologiczny, wykorzystuje metody obliczeniowe i symulacyjne wspomagające modelowanie i projektowanie procesów biotechnologicznych. Ocenia sposób funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych stosowanych w biotechnologii. Oszacowuje zagrożenia wynikające ze stosowania procesów biotechnologicznych i chemicznych oraz ich produktów, a także reaguje w przypadku ich pojawienia się. Absolwent posiada znajomość języka obcego na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy.
Typowe miejsca/stanowiska pracy
Absolwent jest przygotowany do podjęcia pracy zawodowej w tych gałęziach przemysłu, w których stosowane są procesy biotechnologiczne, tj. w przemyśle spożywczym, farmaceutycznym, kosmetycznym, w ochronie środowiska oraz w laboratoriach analitycznych, medycznych, badawczych i kontrolnych, stacjach sanitarno-epidemiologicznych, stacjach ochrony roślin. Absolwent jest szczególnie dobrze przygotowany do pracy tam, gdzie stosowane są nowoczesne metody izolacji, oczyszczania i analizy produktów biotechnologicznych, na stanowiskach związanych z prowadzeniem i organizacją procesów produkcyjnych oraz kontrolą jakości.
Typowymi zajmowanymi stanowiskami są: biotechnolog, biochemik, specjalista ds. kontroli jakości, specjalista ds. badań laboratoryjnych, inżynier produktu, inżynier procesu, inżynier ds. badań i rozwoju, specjalista ds. mikrobiologii, operator procesu technologicznego, przedstawiciel medyczno-farmaceutyczny.
Zasady rekrutacji
Uchwała nr 49/2022 Senatu Politechniki Rzeszowskiej im. Ignacego Łukasiewicza z dnia 30 czerwca 2022 r. (401 kB, PDF)
w sprawie warunków, trybu oraz terminu rozpoczęcia i zakończenia rekrutacji dla poszczególnych kierunków studiów pierwszego i drugiego stopnia w roku akademickim 2023/2024
Uchwała nr 38/2023 Senatu Politechniki Rzeszowskiej im. Ignacego Łukasiewicza z dnia 25 maja 2023 r. (185 kB, PDF)
zmieniająca uchwałę nr 49/2022 Senatu Politechniki Rzeszowskiej im. Ignacego Łukasiewicza z dnia 30 czerwca 2022 r. w sprawie warunków, trybu oraz terminu rozpoczęcia i zakończenia rekrutacji dla poszczególnych kierunków studiów pierwszego i drugiego stopnia w roku akademickim 2023/2024
Załącznik do Uchwały nr 38/2023 Senatu Politechniki Rzeszowskiej im. Ignacego Łukasiewicza z dnia 25 maja 2023 r. (384 kB, PDF)
Tekst jednolity warunków, trybu oraz terminu rozpoczęcia i zakończenia rekrutacji dla poszczególnych kierunków studiów pierwszego i drugiego stopnia w roku akademickim 2023/2024
Zarządzenie nr 46/2023 Rektora Politechniki Rzeszowskiej im. Ignacego Łukasiewicza z dnia 31 maja 2023 r. (274 kB, PDF)
w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących dokumentów jakie uprawniają kandydatów cudzoziemców do ubiegania się o przyjęcie na studia na Politechnice Rzeszowskiej w roku akademickim 2023/2024
Wykaz przedmiotów uwzględnianych w postępowaniu rekrutacyjnym
# | Przedmiot |
| |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | matematyka | x 1 | x 2 | ||||||
2 | biologia lub chemia lub fizyka i astronomia/fizyka | x 1 | x 2 |
Uchwała nr 54/2019 Senatu Politechniki Rzeszowskiej im. Ignacego Łukasiewicza z dnia 27 czerwca 2019 r. (550 KB, PDF)
w sprawie określenia szczegółowych zasad przyjmowania na studia w Politechnice Rzeszowskiej laureatów oraz finalistów olimpiad stopnia centralnego w roku akademickim 2023/2024
Uchwała nr 39/2023 Senatu Politechniki Rzeszowskiej im. Ignacego Łukasiewicza z dnia 25 maja 2023 r. (163 KB, PDF)
zmieniająca uchwałę nr 54/2019 Senatu Politechniki Rzeszowskiej im. Ignacego Łukasiewicza z dnia 27 czerwca 2019 r. w sprawie określenia szczegółowych zasad przyjmowania na studia w Politechnice Rzeszowskiej laureatów oraz finalistów olimpiad stopnia centralnego w roku akademickim 2023/2024
Wykaz olimpiad stopnia centralnego przyznających kandydatom, będącym laureatami lub finalistami olimpiady, uprawnienie do przyjęcia na pierwszy rok studiów pierwszego stopnia z pominięciem zasad postępowania rekrutacyjnego:
- Olimpiada Astronomiczna
- Olimpiada Biologiczna
- Olimpiada Chemiczna
- Olimpiada Fizyczna
- Olimpiada Innowacji Technicznych i Wynalazczości
- Olimpiada Matematyczna
- Olimpiada Wiedzy Ekologicznej
- Olimpiada Wiedzy o Żywieniu i Żywności
- Olimpiada Wiedzy Technicznej
Uchwała nr 55/2019 Senatu Politechniki Rzeszowskiej im. Ignacego Łukasiewicza z dnia 27 czerwca 2019 r. (403 KB, PDF)
w sprawie określenia szczegółowych zasad przyjmowania na pierwszy rok studiów pierwszego stopnia laureatów konkurów międzynarodowych oraz ogólnopolskich, w tym organizowanych przez Politechnikę Rzeszowską w latach akademickich od 2020/2021 do 2023/2024
Wykaz konkursów międzynarodowych i ogólnopolskich przyznających kandydatom, będącym laureatami konkursu, dodatkowe 100 punktów w postępowaniu rekrutacyjnym na pierwszy rok studiów pierwszego stopnia:
- Międzynarodowy Konkurs Umiejętności Statystycznych (The International Statistical Literacy Project)
- Podkarpacki Konkurs Chemiczny
Szczegółowy harmonogram poszczególnych etapów postępowania rekrutacyjnego na studia stacjonarne pierwszego stopnia - rekrutacja podstawowa
1 | Rejestracja kandydatów w Systemie Internetowej Rekrutacji oraz wniesienie opłaty za postępowanie związane z przyjęciem na studia (dotyczy również cudzoziemców) | od 1 czerwca 2023 r. do 12 lipca 2023 r. do godz. 1500 |
---|---|---|
2 | Umieszczanie na osobistym koncie rejestracyjnym w SIR skanu oryginału lub odpisu świadectwa dojrzałości wydanego przez szkołę lub OKE celem weryfikacji wyników matur - dotyczy osób, które nie wyraziły zgody na przetwarzanie danych w SIO-KReM oraz osób z tzw. „starą maturą” | do 12 lipca 2023 r. do godz. 1500 |
3 | Umieszczanie na osobistym koncie rejestracyjnym w SIR skanu oryginałów dokumentów potwierdzających uzyskanie tytułu laureata lub finalisty olimpiady stopnia centralnego celem weryfikacji uprawnienia do podjęcia studiów na zasadach obowiązujących laureatów oraz finalistów olimpiad stopnia centralnego x) | |
4 | Umieszczanie na osobistym koncie rejestracyjnym w SIR skanu oryginałów dokumentów potwierdzających uzyskanie tytułu laureata konkursu międzynarodowego lub ogólnopolskiego w celu weryfikacji uprawnienia do podjęcia studiów na zasadach obowiązujących laureatów konkursów międzynarodowych oraz ogólnopolskich x) | |
5 | Umieszczanie na osobistym koncie rejestracyjnym w SIR skanu oryginałów świadectw lub innych dokumentów uzyskanych za granicą potwierdzających uprawnienie do podjęcia studiów | |
6 | Umieszczanie na osobistym koncie rejestracyjnym w SIR przez kandydatów na studia prowadzone w Stalowej Woli skanu oryginału dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe w zawodzie nauczanym na poziomie technika | |
7 | Posiedzenie Międzywydziałowej Komisji Rekrutacyjnej (ustalenie wymaganej minimalnej liczby punktów uprawniającej do przyjęcia na studia) | 14 lipca 2023 r. godz. 900 |
8 | Ogłoszenie list kandydatów zakwalifikowanych do przyjęcia na studia i kandydatów umieszczonych na listach rezerwowych *) | 14 lipca 2023 r. godz. 1100 |
9 | Przyjmowanie oraz weryfikacja dokumentów od kandydatów zakwalifikowanych do przyjęcia na studia **) | od 14 lipca 2023 r. w godz. 1200 - 1500 oraz od 17 do 18 lipca 2023 r. w godz. 900 - 1500 (dokumenty wysłane pocztą muszą dotrzeć do MKR do dnia 18 lipca 2023 r. do godz. 1500 - decyduje data wpływu dokumentów do MKR) |
10 | Ogłoszenie list osób przyjętych na studia z list podstawowych i list kandydatów zakwalifikowanych do przyjęcia z list rezerwowych | 19 lipca 2023 r. godz. 1400 |
11 | Przyjmowanie oraz weryfikacja dokumentów od kandydatów zakwalifikowanych do przyjęcia na studia z list rezerwowych **) | 21 lipca 2023 r. oraz od 24 do 25 lipca 2023 r. w godz. 900 - 1500 (dokumenty wysłane pocztą muszą dotrzeć do MKR do dnia 25 lipca 2023 r. do godz. 1500 - decyduje data wpływu dokumentów do MKR) |
12 | Ogłoszenie list osób przyjętych na studia | 26 lipca 2023 r. godz. 1200 |
13 | Wysyłanie decyzji i zawiadomień | od 27 lipca 2023 r. |
x) Niezłożenie dokumentów potwierdzających uzyskanie tytułu laureata lub finalisty olimpiady stopnia centralnego lub konkursu międzynarodowego lub ogólnopolskiego traktuje się jako rezygnację z uprawnienia do kwalifikacji na studia na zasadach obowiązujących laureatów oraz finalistów olimpiad lub konkursów.
*) Ogłoszenie list nastąpi po weryfikacji wyników matur w Systemie Informacji Oświatowej - Krajowy Rejestr Matur (SIO-KReM). Osoby, które nie wyraziły zgody na przetwarzanie danych w SIO-KReM oraz osoby z tzw. "starą maturą" w celu dokonania weryfikacji wyników matur zobowiązane są do umieszczania na osobistym koncie rejestracyjnym w SIR skanu oryginału lub odpisu świadectwa dojrzałości wydanego przez szkołę lub OKE w terminie internetowej rejestracji kandydatów (w nieprzekraczalnym terminie do dnia 12 lipca 2023 r. do godz. 1500) - dotyczy również obywateli polskich, którzy ukończyli szkołę średnią za granicą oraz cudzoziemców.
**) Niezłożenie wymaganych dokumentów w podanym terminie traktuje się jako rezygnację z podjęcia studiów, równoznaczną ze skreśleniem z listy osób zakwalifikowanych do przyjęcia.
Składanie dokumentów
W związku z częstymi zapytaniami dotyczącymi sposobu składania podań na studia na Politechnice Rzeszowskiej informujemy, że podanie może złożyć:
- kandydat - osobiście,
- kandydat - za pośrednictwem Poczty Polskiej lub dowolnej firmy kurierskiej (dokumenty muszą być wysłane w terminie określonym w harmonogramie rekrutacji), kopia oryginału lub odpisu świadectwa dojrzałości albo dyplomu opatrzona notarialnym potwierdzeniem za zgodność z oryginałem,
- w imieniu kandydata - osoba dysponująca upoważnieniem z notarialnym potwierdzeniem autentyczności podpisu kandydata do podejmowania wszelkich czynności w postępowaniu rekrutacyjnym w jego imieniu. W tym przypadku upoważniona osoba może w imieniu kandydata złożyć podpis na wymaganych dokumentach - Wzór upoważnienia (30 KB, PDF)
Dokumenty wymagane od kandydatów na studia stacjonarne i niestacjonarne pierwszego stopnia
- Kandydat na studia stacjonarne i niestacjonarne pierwszego stopnia zakwalifikowany do przyjęcia na pierwszy rok studiów jest zobowiązany w terminie określonym w harmonogramie rekrutacji złożyć odpowiednio następujące dokumenty:
- ankietę osobową (formularz PODANIA SIR) – wydrukowaną z Systemu Internetowej Rekrutacji na studia i podpisaną przez kandydata;
- kandydat z tzw. „nową maturą”: kopię oryginału lub odpisu świadectwa dojrzałości albo duplikatu świadectwa dojrzałości, kopię aneksu do świadectwa dojrzałości wydanego przez właściwą okręgową komisję egzaminacyjną - oryginał dokumentu należy przedstawić do wglądu MKR w celu poświadczenia zgodności kopii składanego dokumentu z jego oryginałem;
- kandydat z tzw. „starą maturą”: kopię oryginału lub odpisu świadectwa dojrzałości albo duplikatu świadectwa dojrzałości wydanego przez szkołę średnią, a w przypadku kandydatów, którzy dysponują dwustronicową wersją świadectwa dojrzałości, również kopię oryginału świadectwa ukończenia szkoły średniej, kopię zaświadczenia o wynikach egzaminu maturalnego z poszczególnych przedmiotów, o których mowa w przepisach o systemie oświaty wydanego przez okręgową komisję egzaminacyjną - oryginał dokumentu należy przedstawić do wglądu MKR w celu poświadczenia zgodności kopii składanego dokumentu z jego oryginałem;
- kandydat na studia prowadzone w Stalowej Woli: dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe w zawodzie nauczanym na poziomie technika – oryginał dokumentu należy przedstawić do wglądu MKR w celu poświadczenia zgodności kopii składanego dokumentu z jego oryginałem;
- kandydat posiadający świadectwo lub inny dokument uzyskany za granicą - kopię zalegalizowanego lub opatrzonego apostille oryginału świadectwa lub innego dokumentu uzyskanego za granicą wraz z tłumaczeniem na język polski sporządzonym przez uprawniony organ, a w przypadku świadectwa lub innego dokumentu, które zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi podlegają uznaniu w drodze decyzji administracyjnej kuratora oświaty za dokument poświadczający w Rzeczypospolitej Polskiej uprawnienie do ubiegania się o przyjęcie na studia wyższe, z uwzględnieniem zakresu uprawnień w państwie wydania świadectwa lub innego dokumentu, również decyzję kuratora wydaną przez kuratora oświaty właściwego ze względu na miejsce zamieszkania osoby ubiegającej się o uznanie, a w przypadku braku miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - kuratora oświaty właściwego ze względu na siedzibę instytucji, w której osoba zamierza złożyć świadectwo lub inny dokument uzyskane za granicą - oryginał świadectwa lub innego dokumentu należy przedstawić do wglądu MKR w celu poświadczenia zgodności kopii składanego dokumentu z jego oryginałem;
- kandydat posiadający dyplom Matury Międzynarodowej IB (International Baccalaureate) wydany przez organizację International Baccalaureate Organization w Genewie – kopię dyplomu wraz z tłumaczeniem na język polski sporządzonym przez uprawniony organ - oryginał dyplomu należy przedstawić do wglądu MKR w celu poświadczenia zgodności kopii składanego dokumentu z jego oryginałem;
- kandydat posiadający dyplom Matury Europejskiej EB (European Baccalaureate) wydany przez Szkołę Europejską zgodnie z Konwencją o Statucie Szkół Europejskich, sporządzoną w Luksemburgu dnia 21 czerwca 1994 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 3, poz. 10) – kopię dyplomu wraz z tłumaczeniem na język polski sporządzonym przez uprawniony organ - oryginał dyplomu należy przedstawić do wglądu MKR w celu poświadczenia zgodności kopii składanego dokumentu z jego oryginałem;
- oświadczenie o zapoznaniu się z klauzulą informacyjną dla kandydatów na studia, dostępną na stronie internetowej systemu SIR – wydrukowane z Systemu Internetowej Rekrutacji i podpisane przez kandydata.
- Kandydat zakwalifikowany do przyjęcia na studia prowadzone w języku angielskim będący obywatelem polskim, który nie uzyskał z egzaminu dojrzałości lub egzaminu maturalnego z języka angielskiego wyniku na poziomie rozszerzonym w zakresie od 80% do 100% jest zobowiązany przedłożyć kopię dokumentu poświadczającego znajomość języka angielskiego określonego w przepisach wydanych na podstawie pkt. 3.
- Kandydat - cudzoziemiec ma obowiązek dostarczyć także:
- dokumenty potwierdzające znajomość języka, w którym będą prowadzone studia,
- dokumenty potwierdzające dobry stan zdrowia,
- dokumenty potwierdzające prawo do ubezpieczenia zdrowotnego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
- Kandydaci przyjęci na studia na kierunek: biotechnologia, Chemical Engineering and Technology, inżynieria chemiczna i procesowa, inżynieria farmaceutyczna, inżynieria w medycynie, technologia chemiczna otrzymają skierowanie na badanie lekarskie do lekarza medycyny pracy po dokonaniu wpisu na listę studentów. Kandydaci są zobowiązani dostarczyć do dziekanatu właściwego wydziału zaświadczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań do podjęcia studiów w terminie 14 dni licząc od rozpoczęcia semestru zgodnie ze szczegółową organizacją roku akademickiego.
1. Wysokość opłaty rekrutacyjnej
85 zł2. Termin wnoszenia opłaty rekrutacyjnej
do 12.07.2023 r.3. Wnoszenie opłaty
Kandydat na studia pierwszego stopnia, który w ramach jednej rejestracji w Systemie Internetowej Rekrutacji (SIR), dokonuje wyboru dwóch kierunków studiów podstawowego i równoległego na tej samej formie studiów stacjonarnych lub niestacjonarnych wnosi jednorazową opłatę rekrutacyjną w wysokości określonej w pkt. 1.
Kandydat, który nie został przyjęty na wybrany kierunek studiów stacjonarnych pierwszego stopnia w rekrutacji podstawowej, ubiegający się ponownie o przyjęcie na studia stacjonarne pierwszego stopnia w rekrutacji uzupełniającej lub na studia niestacjonarne pierwszego stopnia wnosi ponownie opłatę za postępowanie związane z przyjęciem na studia w wysokości określonej odpowiednio w pkt. 1, z uwzględnieniem powyższego akapitu.
Kandydat wnosi opłatę rekrutacyjną, o której mowa w pkt. 1 na indywidualny numer konta bankowego wygenerowany przez System Internetowej Rekrutacji (SIR) podczas procesu rejestracji, w terminie określonym w pkt. 2.
Opłata rekrutacyjna zostanie odnotowana w SIR na osobistym koncie kandydata (zakładka „Opłata rekrutacyjna” zaświeci się na zielono).
W przypadku, gdy dokonanie opłaty przez kandydata, nie zostało odnotowane w SIR, kandydat zobowiązany jest, najpóźniej w dniu zakończenia internetowej rejestracji (zgodnie z harmonogramem rekrutacji), niezwłocznie dostarczyć do Międzywydziałowej Komisji Rekrutacyjnej dowód wpłaty (osobiście, faksem lub drogą elektroniczną).
Kandydat, który nie wniesie opłaty rekrutacyjnej w wysokości i w terminie określonym odpowiednio w pkt. 1 i 2, nie zostanie uwzględniony w postępowaniu rekrutacyjnym na wybranym kierunku lub kierunkach studiów.
4. Zwrot opłaty
Opłata rekrutacyjna podlega zwrotowi w przypadku:
- rezygnacji kandydata z ubiegania się o przyjęcie na studia wyższe zgłoszonej przed terminem zakończenia rejestracji w SIR, określonym odpowiednio w pkt. 2;
- unieważnienia rejestracji wskutek wniesienia opłaty po terminach określonych odpowiednio w pkt. 2;
- umotywowanej nieobecności kandydata na egzaminie wstępnym z uzdolnień artystycznych na kierunek architektura;
- nieuruchomienia kierunku studiów z powodu niewystarczającej liczby kandydatów;
- nadpłaty (wniesienie opłaty za kierunek równoległy).
Zwrotu opłaty rekrutacyjnej dokonuje się na pisemny wniosek kandydata, na wskazany przez niego rachunek bankowy.
Wniosek o zwrot opłaty rekrutacyjnej wraz z potwierdzeniem dowodu wpłaty kandydat jest zobowiązany złożyć do Międzywydziałowej Komisji Rekrutacyjnej w terminie do dnia 31 października 2023 r.
Kandydat ponosi wszelkie koszty związane z wniesieniem opłaty rekrutacyjnej, w tym koszty manipulacyjne, opłaty bankowe, prowizje, a także koszty związane ze zwrotem środków nadpłaconych w postępowaniu rekrutacyjnym z przyczyn nie leżących po stronie Uczelni.
Pliki do pobrania:
- Wniosek (33 KB, PDF)
w sprawie zwrotu opłaty wnoszonej przez kandydata za postępowanie związane z przyjęciem na studia wyższe - Zarządzenie Nr 38/2023 Rektora Politechniki Rzeszowskiej z dnia 24 maja 2023 r. (410 KB, PDF)
w sprawie określenia zasad i terminu wnoszenia opłaty za przeprowadzenie rekrutacji na studia rozpoczynające się od semestru zimowego w roku akademickim 2023/2024 oraz warunków i trybu zwrotu wniesionej opłaty