Inżynieria i analiza danych studia stacjonarne I stopnia (inżynierskie)
Profil studiów
praktyczny TooltipJęzyk wykładowy
polski
Wydział
Wydział Matematyki i Fizyki StosowanejZapisy
od 01.06.2025 do 14.07.2025 15:00od 01.06.2025 do 28.08.2025 15:00 - dla kandydatów nieposiadających obywatelstwa polskiego i podejmujących studia na podstawie decyzji rektora
Limit miejsc
90
5 - dla kandydatów nieposiadających obywatelstwa polskiego i podejmujących studia na podstawie decyzji rektora
Opis kierunku
Studenci kierunku inżynieria i analiza danych będą posiadali gruntowną wiedzę matematyczną z zakresu m.in.:
- analizy matematycznej,
- algebry liniowej,
- równań różniczkowych,
- rachunku prawdopodobieństwa,
- statystyki matematycznej,
- teorii grafów i sieci,
- metod optymalizacji,
- szeregów czasowych.
Studenci nabędą również praktyczne umiejętności m.in.:
- stosowania i/lub tworzenia metod i narzędzi informatycznych (w tym: języków programowania (np. C, C++, R, Python), systemów i sieci komputerowych, baz i hurtowni danych, systemów baz danych, systemów rozproszonych, systemów bezpieczeństwa, sztucznej inteligencji, metod uczenia maszynowego, kryptografii) do pozyskiwania, gromadzenia i przetwarzania danych, przeprowadzania analizy statystycznej i numerycznej danych,
- łączenia wiedzy teoretycznej z praktyczną, niezbędne do oceny funkcjonalności i efektywności metod informatycznych oraz rozwiązań technicznych, a także ich stosowania do rozwiązywania postawionych problemów,
- prognozowania, wnioskowania i prezentacji wyników,
- korzystania z technik informacyjno-komunikacyjnych właściwych dla środowiska inżynierskiego i biznesowego, zdobyte podczas zajęć ze specjalistami-praktykami oraz podczas praktyk zawodowych,
- identyfikacji oraz formułowania specyfikacji złożonych problemów z zakresu inżynierii i analizy danych, uwzględniających ich aspekty pozatechniczne, w tym aspekty prawne oraz zasady bezpieczeństwa i ochrony danych,
- wzbogacania swojej wiedzy o aktualne trendy rozwojowe związane z postępem naukowym i technicznym, w obrębie wykonywanych zadań,
- planowania i organizacji pracy indywidualnej oraz zespołowej.
Połączenie wiedzy teoretycznej i praktycznej pozwoli studentom kierunku inżynieria i analiza danych rozwijać swoją karierę zawodową w instytucjach związanych z przemysłem, jak i ośrodkach naukowo-badawczych, a także kontynuować studia na drugim stopniu.Kierunek posiada certyfikat jakości „Studia z Przyszłością”.
https://wmifs.prz.edu.pl/aktualnosci/certyfikat-akredytacyjny-studia-z-przyszloscia-2024-427.html
Otrzymanie tego prestiżowego certyfikatu jest potwierdzeniem, że kierunek studiów inżynieria i analiza danych jest kierunkiem nowoczesnym i innowacyjnym, dostosowanym do potrzeb rynku pracy i charakteryzującym się nowoczesnością przyjętych rozwiązań dydaktycznych.
Znak Jakości „Studia z Przyszłością” otrzymują kierunki studiów, które swoje programy i zasady kształcenia opierają na trzech fundamentach: dążeniu do przekazywania aktualnej, aplikacyjnej, nowoczesnej wiedzy, kreowaniu umiejętności i kompetencji społecznych poszukiwanych przez pracodawców oraz inwestowaniu w najwyższą jakość edukacji.
Kierunek inżynieria i analiza danych został po raz trzeci z rzędu wyróżniony tym certyfikatem (2022, 2023 i 2024 r.).
Zasady rekrutacji
Uchwała nr 29/2024 Senatu Politechniki Rzeszowskiej im. Ignacego Łukasiewicza z dnia 28 czerwca 2024 r. (414 kB, PDF)
w sprawie warunków, trybu oraz terminu rozpoczęcia i zakończenia rekrutacji dla poszczególnych kierunków studiów pierwszego i drugiego stopnia w roku akademickim 2025/2026
Zarządzenie nr 18/2025 Rektora Politechniki Rzeszowskiej im. Ignacego Łukasiewicza z dnia 25 marca 2025 r. (275 kB, PDF)
w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących dokumentów jakie uprawniają kandydatów cudzoziemców do ubiegania się o przyjęcie na studia na Politechnice Rzeszowskiej w roku akademickim 2025/2026
Wykaz przedmiotów uwzględnianych w postępowaniu rekrutacyjnym
# | Przedmiot |
| |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | matematyka | x 1 | x 3 | ||||||
2 | informatyka lub fizyka i astronomia/fizyka lub język obcy nowożytny | x 1 | x 3 |
- Przyjęcie na studia pierwszego stopnia następuje na podstawie wyników konkursowego postępowania rekrutacyjnego.
- Przyjęcie na studia pierwszego stopnia następuje w ramach ustalonej przez rektora liczby miejsc, zgodnie z następującymi zasadami:
- w pierwszej kolejności są przyjmowani kandydaci będący laureatami oraz finalistami olimpiad stopnia centralnego;
- pozostali kandydaci są przyjmowani na podstawie listy rankingowej, w kolejności określonej wartością wskaźnika rekrutacji R, w liczbie odpowiadającej planowanej liczbie miejsc, pomniejszonej o liczbę kandydatów, o których mowa w pkt 2.1.
- Podstawą ustalenia miejsca na liście rankingowej jest wskaźnik rekrutacji R obliczony według wzoru, z uwzględnieniem punktów 4 - 8:
R = P1*W + P2*W + 5E
gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:
P1 - wynik egzaminu maturalnego z przedmiotu wymienionego w tabeli w pozycji 1;
P2 - wynik egzaminu maturalnego z wybranego przedmiotu wymienionego w tabeli w pozycji 2;
W - waga dla przedmiotu odpowiednio dla poziomu podstawowego lub rozszerzonego;
E - wynik końcowy z egzaminu wstępnego z uzdolnień artystycznych w przypadku rekrutacji na kierunek architektura. - W postępowaniu rekrutacyjnym są brane pod uwagę wyniki egzaminu maturalnego uzyskane na poziomie podstawowym albo na poziomie rozszerzonym w części pisemnej (w przypadku „matury 2002” - w części zewnętrznej) maksymalnie z dwóch przedmiotów wymienionych w tabeli.
- W przypadku kandydata, który na świadectwie dojrzałości ma odnotowane z określonego przedmiotu wyniki egzaminu maturalnego uzyskane na poziomie podstawowym i na poziomie rozszerzonym, w postępowaniu rekrutacyjnym jest uwzględniany poziom z wynikiem korzystniejszym dla kandydata.
- W przypadku braku na świadectwie dojrzałości przedmiotu branego pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym na określony kierunek studiów kandydat otrzymuje z tego przedmiotu w postępowaniu rekrutacyjnym „0” punktów.
- W przypadku kandydatów z tzw. „starą maturą”:
- oceny z egzaminu dojrzałości są traktowane na równi z wynikami egzaminu maturalnego uzyskanymi na poziomie rozszerzonym w systemie „nowej matury”;
- oceny ze świadectwa dojrzałości lub w przypadku kandydata, który dysponuje dwustronicową wersją świadectwa dojrzałości, oceny ze świadectwa ukończenia szkoły średniej są traktowane na równi z wynikami egzaminu maturalnego uzyskanymi na poziomie podstawowym w systemie „nowej matury”.
- Kandydatowi na studia prowadzone na Wydziale Mechaniczno-Technologicznym w Stalowej Woli do liczby punktów stanowiącej wartość wskaźnika rekrutacyjnego dodaje się:
- 25 punktów dla posiadaczy świadectw potwierdzających kwalifikacje w zawodzie z uzyskanymi średnimi wynikami poniżej 75% punktów możliwych do uzyskania;
- 50 punktów dla posiadaczy świadectw potwierdzających kwalifikacje w zawodzie z uzyskanymi średnimi wynikami na poziomie 75% i powyżej punktów możliwych do uzyskania.
Uchwała Nr 52/2021 Senatu Politechniki Rzeszowskiej im. Ignacego Łukasiewicza z dnia 30 czerwca 2021 r. (483 KB, PDF)
w sprawie zasad przyjmowania na studia na Politechnice Rzeszowskiej laureatów oraz finalistów olimpiad stopnia centralnego w roku akademickim 2025/2026
Wykaz olimpiad stopnia centralnego przyznających kandydatom, będącym laureatami lub finalistami olimpiady, uprawnienie do przyjęcia na pierwszy rok studiów pierwszego stopnia z pominięciem zasad postępowania rekrutacyjnego:
- Ogólnopolska Olimpiada Wiedzy Elektrycznej i Elektronicznej
- Olimpiada Astronomiczna
- Olimpiada Chemiczna
- Olimpiada Fizyczna
- Olimpiada Informatyczna
- Olimpiada Lingwistyki Matematycznej
- Olimpiada Matematyczna
- Olimpiada Wiedzy Ekonomicznej
- Olimpiada Wiedzy Elektrycznej i Elektronicznej „Euroelektra”
- Olimpiada Wiedzy Technicznej
Uchwała nr 53/2021 Senatu Politechniki Rzeszowskiej im. Ignacego Łukasiewicza z dnia 30 czerwca 2021 r. (407 KB, PDF)
w sprawie zasad przyjmowania na pierwszy rok studiów pierwszego stopnia laureatów konkursów międzynarodowych oraz ogólnopolskich, w tym organizowanych przez Politechnikę Rzeszowską w roku akademickim 2025/2026
Wykaz konkursów międzynarodowych i ogólnopolskich przyznających kandydatom, będącym laureatami konkursu, dodatkowe 100 punktów w postępowaniu rekrutacyjnym na pierwszy rok studiów pierwszego stopnia:
- Międzynarodowy Konkurs Umiejętności Statystycznych (The International Statistical Literacy Project)
- Task Hunters
Szczegółowy harmonogram
poszczególnych etapów postępowania rekrutacyjnego
na studia stacjonarne pierwszego stopnia - rekrutacja podstawowa
(z wyłączeniem kierunku architektura)
1 | Rejestracja kandydatów w Systemie Internetowej Rekrutacji (SIR) oraz wniesienie opłaty za postępowanie związane z przyjęciem na studia | od 1 czerwca 2025 r. do 14 lipca 2025 r. do godz. 1500 |
---|---|---|
2 | Umieszczanie na osobistym koncie rejestracyjnym w SIR skanu oryginału lub odpisu świadectwa dojrzałości wydanego przez szkołę lub OKE celem weryfikacji wyników matur - dotyczy osób, które nie wyraziły zgody na przetwarzanie danych w KReM oraz osób z tzw. „starą maturą” (egzamin maturalny zdawany w liceach do 2004, w technikach do 2005 r.) x) | do 14 lipca 2025 r. do godz. 1500 |
3 | Umieszczanie na osobistym koncie rejestracyjnym w SIR skanu oryginałów dokumentów potwierdzających uzyskanie tytułu laureata lub finalisty olimpiady stopnia centralnego celem weryfikacji uprawnienia do podjęcia studiów na zasadach obowiązujących laureatów oraz finalistów olimpiad stopnia centralnego xx) | |
4 | Umieszczanie na osobistym koncie rejestracyjnym w SIR skanu oryginałów dokumentów potwierdzających uzyskanie tytułu laureata konkursu międzynarodowego lub ogólnopolskiego w celu weryfikacji uprawnienia do podjęcia studiów na zasadach obowiązujących laureatów konkursów międzynarodowych oraz ogólnopolskich xx) | |
5 | Umieszczanie na osobistym koncie rejestracyjnym w SIR przez obywateli polskich skanu oryginałów świadectw lub innych dokumentów uzyskanych za granicą potwierdzających uprawnienie do podjęcia studiów x) | |
6 | Umieszczanie na osobistym koncie rejestracyjnym w SIR przez kandydatów na studia prowadzone w Stalowej Woli skanu oryginału dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe w zawodzie nauczanym na poziomie technika | |
7 | Posiedzenie Międzywydziałowej Komisji Rekrutacyjnej:
| 16 lipca 2025 r. godz. 900 |
8 | Ogłoszenie na osobistym koncie rejestracyjnym kandydata w SIR faktu zakwalifikowania do przyjęcia na studia lub umieszczenia na listach rezerwowych | 16 lipca 2025 r. godz. 1100 |
9 | Przyjmowanie oraz weryfikacja dokumentów od kandydatów zakwalifikowanych do przyjęcia na studia xxx) | 16 lipca 2025 r. w godz. 1200 - 1500 od 17 do 18 lipca 2025 r. w godz. 900 - 1500 oraz 21 lipca 2025 r. w godz. 900 - 1500 (dokumenty wysłane pocztą muszą dotrzeć do MKR do dnia 21 lipca 2025 r. do godz. 1500 - decyduje data wpływu dokumentów do MKR) |
10 | Ogłoszenie na osobistym koncie rejestracyjnym kandydata w SIR faktu przyjęcia na studia lub zakwalifikowania do przyjęcia na studia z listy rezerwowej | do 23 lipca 2025 r. godz. 1000 |
11 | Przyjmowanie oraz weryfikacja dokumentów od kandydatów zakwalifikowanych do przyjęcia na studia z list rezerwowych xxx) | od 24 do 25 lipca 2025 r. w godz. 900 - 1500 (dokumenty wysłane pocztą muszą dotrzeć do MKR do dnia 25 lipca 2025 r. do godz. 1500 - decyduje data wpływu dokumentów do MKR) |
12 | Ogłoszenie na osobistym koncie rejestracyjnym kandydata w SIR faktu przyjęcia na studia z listy rezerwowej | do 29 lipca 2025 r. godz. 1200 |
13 | Ogłoszenie listy osób przyjętych i nieprzyjętych na studia | 29 lipca 2025 r. |
14 | Wysyłanie decyzji albo zawiadomień | od 29 lipca 2025 r. |
x) W celu ustalenia wykazu osób dopuszczonych do postępowania rekrutacyjnego Uczelnia weryfikuje wyniki matur w Krajowym Rejestrze Matur (KReM).
Osoby, które nie wyraziły zgody na przetwarzanie danych w KReM oraz osoby z tzw. "starą maturą" (egzamin maturalny zdawany w liceach do 2004, w technikach do 2005 r.) w celu dokonania weryfikacji wyników matur zobowiązane są do umieszczania na osobistym koncie rejestracyjnym w SIR skanu oryginału lub odpisu świadectwa dojrzałości wydanego przez szkołę lub OKE w terminie internetowej rejestracji kandydatów (w nieprzekraczalnym terminie do dnia 14 lipca 2025 r. do godz. 1500) - dotyczy również obywateli polskich, którzy ukończyli szkołę średnią za granicą.
xx) Brak dokumentów potwierdzających uzyskanie tytułu laureata lub finalisty olimpiady stopnia centralnego lub konkursu międzynarodowego lub ogólnopolskiego traktuje się jako rezygnację z uprawnienia do kwalifikacji na studia na zasadach obowiązujących laureatów oraz finalistów olimpiad lub konkursów
xxx) Niezłożenie wymaganych dokumentów w podanym terminie traktuje się jako rezygnację z podjęcia studiów, równoznaczną ze skreśleniem z listy osób zakwalifikowanych do przyjęcia.
Szczegółowy harmonogram
poszczególnych etapów postępowania rekrutacyjnego
dla kandydatów cudzoziemców przyjmowanych na studia na podstawie decyzji administracyjnej rektora
na studia stacjonarne i niestacjonarne pierwszego stopnia
1 | Rejestracja kandydatów w Systemie Internetowej Rekrutacji (SIR) oraz wniesienie opłaty za postępowanie związane z przyjęciem na studia (z wyłączeniem kierunku architektura) | od 1 czerwca 2025 r. do 28 sierpnia 2025 r. do godz. 1500 |
---|---|---|
kierunek architektura | ||
2 | Rejestracja kandydatów w Systemie Internetowej Rekrutacji (SIR) oraz wniesienie opłaty za postępowanie związane z przyjęciem na studia | od 1 czerwca 2025 r. do 20 czerwca 2025 r. do godz. 1500 |
3 | Egzamin wstępny z uzdolnień artystycznych Adres: Wydział Budownictwa, Inżynierii Środowiska i Architektury, ul. Poznańska 2, budynek P *) Procedura egzaminu wstępnego z uzdolnień artystycznych na studia pierwszego stopnia na kierunek architektura w roku akademickim 2025/2026 | 26 - 27 czerwca 2025 r. |
4 | Ogłoszenie wyników egzaminu wstępnego z uzdolnień artystycznych | 2 lipca 2025 r. |
5 | Egzamin znajomości języka, w którym odbywa się kształcenie *) | I Termin: od 14 do 18 lipca 2025 r. II Termin: od 1 do 4 września 2025 r. |
6 | Egzamin wstępny wiedzy w zakresie niezbędnym do podjęcia studiów *) | I Termin: od 14 do 18 lipca 2025 r. II Termin: od 1 do 4 września 2025 r. |
7 | Ogłoszenie wyników egzaminu wstępnego wiedzy w zakresie niezbędnym do podjęcia studiów i egzaminu znajomości języka, w którym odbywa się kształcenie | I Termin: od 14 do 18 lipca 2025 r. II Termin: od 1 do 4 września 2025 r. |
8 | Przyjmowanie dokumentów, wydawanie decyzji o przyjęciu na studia oraz dokonywanie wpisu na listę studentów kandydatów posiadających dokument, który jest dokumentem potwierdzającym uprawnienie do ubiegania się o przyjęcie na studia, o którym mowa w art. 326a ust. 1 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce | od 14 lipca 2025 r. w godz. 900 - 1500 do wyczerpania limitu miejsc ustalonego przez Rektora - nie później niż do dnia 8 września 2025 r. (dokumenty wysłane pocztą muszą dotrzeć do Komisji ds. rekrutacji cudzoziemców do dnia 8 września 2025 r. do godz. 1500 - decyduje data wpływu dokumentów do komisji) |
9 | Wydawanie decyzji o przyjęciu na studia kandydatom posiadającym dokument, który nie jest dokumentem potwierdzającym uprawnienie do ubiegania się o przyjęcie na studia, o którym mowa w art. 326a ust. 1 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, którzy umieścili na osobistym koncie rejestracyjnym w SIR:
| od 14 lipca 2025 r. do wyczerpania limitu miejsc ustalonego przez Rektora - nie później niż do dnia 8 września 2025 r. |
10 | Przyjmowanie dokumentów i dokonywanie wpisu na listę studentów kandydatów przyjętych na studia, którzy przedstawili w toku rekrutacji informację dyrektora NAWA potwierdzającą uprawnienie do ubiegania się o przyjęcie na studia | od 14 lipca 2025 r. w godz. 900 - 1500 do wyczerpania limitu miejsc ustalonego przez Rektora - nie później niż do dnia 30 września 2025 r. (dokumenty wysłane pocztą muszą dotrzeć do Komisji ds. rekrutacji cudzoziemców do dnia 30 września 2025 r. do godz. 1500 - decyduje data wpływu dokumentów do komisji) |
11 | Wysyłanie decyzji lub odbiór w siedzibie uczelni | od 14 lipca 2025 r. |
*) Do egzaminu mogą przystąpić wyłącznie kandydaci, którzy uiszczą opłatę rekrutacyjną najpóźniej do dnia poprzedzającego dzień egzaminu.
Składanie dokumentów
W związku z częstymi zapytaniami dotyczącymi sposobu składania podań na studia na Politechnice Rzeszowskiej informujemy, że podanie może złożyć:
- kandydat - osobiście,
- kandydat - za pośrednictwem Poczty Polskiej lub dowolnej firmy kurierskiej (dokumenty muszą być wysłane w terminie określonym w harmonogramie rekrutacji), kopia oryginału lub odpisu świadectwa dojrzałości albo dyplomu opatrzona notarialnym potwierdzeniem za zgodność z oryginałem,
- w imieniu kandydata - osoba dysponująca upoważnieniem do podejmowania wszelkich czynności w postępowaniu rekrutacyjnym. W tym przypadku upoważniona osoba może w imieniu kandydata złożyć podpis na wymaganych dokumentach - Wzór upoważnienia (199 KB, PDF)
Dokumenty wymagane od kandydatów na studia stacjonarne i niestacjonarne pierwszego stopnia
- Kandydat na studia stacjonarne i niestacjonarne pierwszego stopnia zakwalifikowany do przyjęcia na pierwszy rok studiów jest zobowiązany w terminie określonym w harmonogramie rekrutacji złożyć odpowiednio następujące dokumenty:
- ankietę osobową (formularz PODANIA SIR) – wydrukowaną z Systemu Internetowej Rekrutacji na studia i podpisaną przez kandydata;
- kandydat z tzw. „nową maturą”: kopię oryginału lub odpisu świadectwa dojrzałości albo duplikatu świadectwa dojrzałości, kopię aneksu do świadectwa dojrzałości wydanego przez właściwą okręgową komisję egzaminacyjną - oryginał dokumentu należy przedstawić do wglądu MKR w celu poświadczenia zgodności kopii składanego dokumentu z jego oryginałem;
- kandydat z tzw. „starą maturą”: kopię oryginału lub odpisu świadectwa dojrzałości albo duplikatu świadectwa dojrzałości wydanego przez szkołę średnią, a w przypadku kandydatów, którzy dysponują dwustronicową wersją świadectwa dojrzałości, również kopię oryginału świadectwa ukończenia szkoły średniej, kopię zaświadczenia o wynikach egzaminu maturalnego z poszczególnych przedmiotów, o których mowa w przepisach o systemie oświaty wydanego przez okręgową komisję egzaminacyjną - oryginał dokumentu należy przedstawić do wglądu MKR w celu poświadczenia zgodności kopii składanego dokumentu z jego oryginałem;
- kandydat na studia prowadzone w Stalowej Woli: dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe w zawodzie nauczanym na poziomie technika – oryginał dokumentu należy przedstawić do wglądu MKR w celu poświadczenia zgodności kopii składanego dokumentu z jego oryginałem;
- kandydat posiadający świadectwo lub inny dokument uzyskany za granicą - kopię zalegalizowanego lub opatrzonego apostille oryginału świadectwa lub innego dokumentu uzyskanego za granicą wraz z tłumaczeniem na język polski sporządzonym przez uprawniony organ, a w przypadku świadectwa lub innego dokumentu, które zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi podlegają uznaniu w drodze decyzji administracyjnej kuratora oświaty za dokument poświadczający w Rzeczypospolitej Polskiej uprawnienie do ubiegania się o przyjęcie na studia wyższe, z uwzględnieniem zakresu uprawnień w państwie wydania świadectwa lub innego dokumentu, również decyzję kuratora wydaną przez kuratora oświaty właściwego ze względu na miejsce zamieszkania osoby ubiegającej się o uznanie, a w przypadku braku miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - kuratora oświaty właściwego ze względu na siedzibę instytucji, w której osoba zamierza złożyć świadectwo lub inny dokument uzyskane za granicą - oryginał świadectwa lub innego dokumentu należy przedstawić do wglądu MKR w celu poświadczenia zgodności kopii składanego dokumentu z jego oryginałem;
- kandydat posiadający dyplom Matury Międzynarodowej IB (International Baccalaureate) wydany przez organizację International Baccalaureate Organization w Genewie – kopię dyplomu wraz z tłumaczeniem na język polski sporządzonym przez uprawniony organ - oryginał dyplomu należy przedstawić do wglądu MKR w celu poświadczenia zgodności kopii składanego dokumentu z jego oryginałem;
- kandydat posiadający dyplom Matury Europejskiej EB (European Baccalaureate) wydany przez Szkołę Europejską zgodnie z Konwencją o Statucie Szkół Europejskich, sporządzoną w Luksemburgu dnia 21 czerwca 1994 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 3, poz. 10) – kopię dyplomu wraz z tłumaczeniem na język polski sporządzonym przez uprawniony organ - oryginał dyplomu należy przedstawić do wglądu MKR w celu poświadczenia zgodności kopii składanego dokumentu z jego oryginałem.
- Kandydat cudzoziemiec ubiegający się o przyjęcie na studia na Politechnice Rzeszowskiej niezależnie od wymaganych dokumentów, o których mowa w pkt. 1, zobowiązany jest dostarczyć do Komisji ds. rekrutacji cudzoziemców w terminie wynikającym z harmonogramu rekrutacji dokument potwierdzający znajomość języka (275 kB, PDF), w którym będą prowadzone studia.
- Kandydat zakwalifikowany do przyjęcia na studia prowadzone w języku angielskim będący obywatelem polskim, który nie uzyskał z egzaminu dojrzałości lub egzaminu maturalnego z języka angielskiego wyniku na poziomie rozszerzonym w zakresie od 80% do 100% jest zobowiązany przedłożyć kopię dokumentu poświadczającego znajomość języka angielskiego spełniającego wymagania określone zarządzeniem rektora (275 kB, PDF).
- Kandydaci przyjęci na studia na kierunek: biotechnologia, Chemical Engineering and Technology, inżynieria chemiczna i procesowa, inżynieria farmaceutyczna, inżynieria w medycynie, technologia chemiczna otrzymają skierowanie na badanie lekarskie do lekarza medycyny pracy po dokonaniu wpisu na listę studentów. Kandydaci są zobowiązani dostarczyć do dziekanatu właściwego wydziału zaświadczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań do podjęcia studiów w terminie 14 dni licząc od rozpoczęcia semestru zgodnie ze szczegółową organizacją roku akademickiego.
1. Wysokość opłaty rekrutacyjnej
85 zł2. Termin wnoszenia opłaty rekrutacyjnej
do 14.07.2025 r.do 28.08.2025 r. - dla kandydatów nieposiadających obywatelstwa polskiego i podejmujących studia na podstawie decyzji rektora
3. Wnoszenie opłaty
Kandydat na studia pierwszego stopnia, który w ramach jednej rejestracji w Systemie Internetowej Rekrutacji (SIR), dokonuje wyboru dwóch kierunków studiów podstawowego i równoległego na tej samej formie studiów stacjonarnych lub niestacjonarnych wnosi jednorazową opłatę rekrutacyjną w wysokości określonej w pkt. 1.
Kandydat, który nie został przyjęty na wybrany kierunek studiów stacjonarnych pierwszego stopnia w rekrutacji podstawowej, ubiegający się ponownie o przyjęcie na studia stacjonarne pierwszego stopnia w rekrutacji uzupełniającej lub na studia niestacjonarne pierwszego stopnia wnosi ponownie opłatę za postępowanie związane z przyjęciem na studia w wysokości określonej odpowiednio w pkt. 1, z uwzględnieniem powyższego akapitu.
Kandydat wnosi opłatę rekrutacyjną, o której mowa w pkt. 1 na indywidualny numer konta bankowego wygenerowany przez System Internetowej Rekrutacji (SIR) podczas procesu rejestracji, w terminie określonym w pkt. 2.
Opłata rekrutacyjna zostanie odnotowana w SIR na osobistym koncie kandydata (zakładka „Opłata rekrutacyjna” zaświeci się na zielono).
W przypadku, gdy dokonanie opłaty przez kandydata, nie zostało odnotowane w SIR, kandydat zobowiązany jest, najpóźniej w dniu zakończenia internetowej rejestracji (zgodnie z harmonogramem rekrutacji), niezwłocznie dostarczyć do Międzywydziałowej Komisji Rekrutacyjnej dowód wpłaty (osobiście, faksem lub drogą elektroniczną).
Kandydat, który nie wniesie opłaty rekrutacyjnej w wysokości i w terminie określonym odpowiednio w pkt. 1 i 2, nie zostanie uwzględniony w postępowaniu rekrutacyjnym na wybranym kierunku studiów.
4. Zwrot opłaty
Opłata rekrutacyjna podlega zwrotowi w przypadku:
- rezygnacji kandydata z ubiegania się o przyjęcie na studia wyższe zgłoszonej przed terminem zakończenia rejestracji w SIR, określonym odpowiednio w pkt. 2;
- unieważnienia rejestracji wskutek wniesienia opłaty po terminach określonych odpowiednio w pkt. 2;
- umotywowanej nieobecności kandydata na egzaminie wstępnym z uzdolnień artystycznych na kierunek architektura;
- nieuruchomienia kierunku studiów z powodu niewystarczającej liczby kandydatów;
- nadpłaty (wniesienie opłaty za kierunek równoległy).
Zwrotu opłaty rekrutacyjnej dokonuje się na pisemny wniosek kandydata, na wskazany przez niego rachunek bankowy.
Wniosek o zwrot opłaty rekrutacyjnej wraz z potwierdzeniem dowodu wpłaty kandydat jest zobowiązany złożyć do Międzywydziałowej Komisji Rekrutacyjnej w terminie do dnia 31 października 2025 r.
W przypadku cudzoziemców przyjmowanych na studia na podstawie decyzji administracyjnej rektora, wniosek o zwrot opłaty rekrutacyjnej wraz z potwierdzeniem dowodu wpłaty należy złożyć do rektora za pośrednictwem Komisji ds. rekrutacji cudzoziemców.
Kandydat ponosi wszelkie koszty związane z wniesieniem opłaty rekrutacyjnej, w tym koszty manipulacyjne, opłaty bankowe, prowizje, a także koszty związane ze zwrotem środków nadpłaconych w postępowaniu rekrutacyjnym z przyczyn nie leżących po stronie Uczelni.
Pliki do pobrania:
- Wniosek (284 KB, PDF)
w sprawie zwrotu opłaty wnoszonej przez kandydata za postępowanie związane z przyjęciem na studia wyższe - Wniosek - dla kandydata cudzoziemca (348 KB, PDF)
w sprawie zwrotu opłaty wnoszonej przez kandydata cudzoziemca za postępowanie związane z przyjęciem na studia wyższe - Zarządzenie Nr 41/2025 Rektora Politechniki Rzeszowskiej z dnia 26 maja 2025 r. (411 KB, PDF)
w sprawie określenia zasad i terminu wnoszenia opłaty za przeprowadzenie rekrutacji na studia rozpoczynające się od semestru zimowego w roku akademickim 2025/2026 oraz warunków i trybu zwrotu wniesionej opłaty - Regulamin płatności elektronicznych za opłaty rekrutacyjne uiszczane w ramach postępowania rekrutacyjnego na Politechnice Rzeszowskiej im. Ignacego Łukasiewicza (206 KB, PDF)