Architektura studia stacjonarne I stopnia (inżynierskie)

Profil studiów

ogólnoakademicki Tooltip

Język wykładowy

polski

Wydział

Wydział Budownictwa, Inżynierii Środowiska i Architektury

Zapisy

od 01.06.2024 do 19.06.2024 15:00

Limit miejsc

90

5 - dla kandydatów nieposiadających obywatelstwa polskiego i podejmujących studia na podstawie decyzji rektora

Opis kierunku

Ukończenie kierunku umożliwia w przyszłości staranie się o nadanie uprawnień architektonicznych zgodnie z kierunkiem studiów.

Absolwent może podjąć pracę w:

  • w pracowniach projektowania architektonicznego i urbanistycznego,
  • w administracji rządowej i lokalnych organach administracji samorządowej (na stanowiskach związanych z problematyką architektury i urbanistyki,
  • w instytutach naukowo-badawczych,
  • w dużych firmach konsultingowych, developerskich, wykonawczych działających na rynku krajowym i międzynarodowym.

Absolwent dzięki nabytej wiedzy teoretycznej i umiejętnościom praktycznym uzyskuje kwalifikacje do pracy polegającej na projektowaniu podstawowych obiektów budowlanych o funkcji mieszkaniowej, usługowej, przemysłowej, handlowej, inwentarskiej, użyteczności publicznej. Potrafi tworzyć małe formy architektoniczne oraz większe założenia urbanistyczne z wykorzystaniem nowoczesnych technik komputerowych. Absolwent posiada umiejętności identyfikacji i rozwiązywania istotnych problemów dotyczących kształtowania elementów plastycznych, użytkowych i konstrukcyjnych kształtujących obiekty budowlane oraz kompozycyjnych, funkcjonalnych i przestrzennych wpływających na kształtowanie urbanistyki. Studia przygotowują absolwenta do pracy na stanowiskach samodzielnych oraz pracy w zespołach również interdyscyplinarnych.

Studia dają możliwość uzyskania umiejętności komunikowania się w wybranym języku obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. Studenci mają możliwość odbywania studiów w innych uczelniach zagranicznych w ramach programów ERASMUS+.

Cechą szczególną prowadzonych studiów jest możliwość znaczącego zaangażowania studenta w realizację zajęć projektowych bezpośrednio związanych  z wymogami rynku pracy. Wśród cech wyróżniających koncepcję kształcenia należy uznać logiczny układ poszczególnych zajęć z semestralną praktyką na przedostatnim semestrze.

Film o tym kierunku studiów znajdziesz na: https://wbisia.prz.edu.pl/studia/architektura

Zasady rekrutacji

Uchwała nr 71/2023 Senatu Politechniki Rzeszowskiej im. Ignacego Łukasiewicza z dnia 29 czerwca 2023 r. (404 kB, PDF)
w sprawie warunków, trybu oraz terminu rozpoczęcia i zakończenia rekrutacji dla poszczególnych kierunków studiów pierwszego i drugiego stopnia w roku akademickim 2024/2025

Uchwała nr 5/2024 Senatu Politechniki Rzeszowskiej im. Ignacego Łukasiewicza z dnia 12 marca 2024 r. (149 kB, PDF)
zmieniająca uchwałę nr 71/2023 Senatu Politechniki Rzeszowskiej im. Ignacego Łukasiewicza z dnia 29 czerwca 2023 r. w sprawie warunków, trybu oraz terminu rozpoczęcia i zakończenia rekrutacji dla poszczególnych kierunków studiów pierwszego i drugiego stopnia w roku akademickim 2024/2025

Zarządzenie nr 27/2024 Rektora Politechniki Rzeszowskiej im. Ignacego Łukasiewicza z dnia 22 kwietnia 2024 r. (273 kB, PDF)
w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących dokumentów jakie uprawniają kandydatów cudzoziemców do ubiegania się o przyjęcie na studia na Politechnice Rzeszowskiej w roku akademickim 2024/2025

Wykaz przedmiotów uwzględnianych w postępowaniu rekrutacyjnym

#Przedmiot
Wagi stosowane do wyników uzyskanych w części pisemnej (zewnętrznej) egzaminu maturalnego
Poziom
podstawowyrozszerzony
egzamin wstępny z uzdolnień artystycznychwynik końcowy egzaminu z rysunku x 5
1matematykax 1x 2
2matematyka lub historia lub historia sztuki lub fizyka i astronomia/fizyka lub geografiax 1x 2
  1. Przyjęcie na studia pierwszego stopnia następuje na podstawie wyników konkursowego postępowania rekrutacyjnego.
  2. Przyjęcie na studia pierwszego stopnia następuje w ramach ustalonej przez rektora liczby miejsc, zgodnie z następującymi zasadami:
    1. w pierwszej kolejności są przyjmowani kandydaci będący laureatami oraz finalistami olimpiad stopnia centralnego;
    2. pozostali kandydaci są przyjmowani na podstawie listy rankingowej, w kolejności określonej wartością wskaźnika rekrutacji R, w liczbie odpowiadającej planowanej liczbie miejsc, pomniejszonej o liczbę kandydatów, o których mowa w pkt 2.1.
  3. Podstawą ustalenia miejsca na liście rankingowej jest wskaźnik rekrutacji R obliczony według wzoru, z uwzględnieniem punktów 4 - 8:
    R = P1*W + P2*W + 5E
    gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:
    P1 - wynik egzaminu maturalnego z przedmiotu wymienionego w tabeli w pozycji 1;
    P2 - wynik egzaminu maturalnego z wybranego przedmiotu wymienionego w tabeli w pozycji 2;
    W - waga dla przedmiotu odpowiednio dla poziomu podstawowego lub rozszerzonego;
    E - wynik końcowy z egzaminu wstępnego z uzdolnień artystycznych w przypadku rekrutacji na kierunek architektura.
  4. W postępowaniu rekrutacyjnym są brane pod uwagę wyniki egzaminu maturalnego uzyskane na poziomie podstawowym albo na poziomie rozszerzonym w części pisemnej (w przypadku „matury 2002” - w części zewnętrznej) maksymalnie z dwóch przedmiotów wymienionych w tabeli.
  5. W przypadku kandydata, który na świadectwie dojrzałości ma odnotowane z określonego przedmiotu wyniki egzaminu maturalnego uzyskane na poziomie podstawowym i na poziomie rozszerzonym, w postępowaniu rekrutacyjnym jest uwzględniany poziom z wynikiem korzystniejszym dla kandydata.
  6. W przypadku braku na świadectwie dojrzałości przedmiotu branego pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym na określony kierunek studiów kandydat otrzymuje z tego przedmiotu w postępowaniu rekrutacyjnym „0” punktów.
  7. W przypadku kandydatów z tzw. „starą maturą”:
    1. oceny z egzaminu dojrzałości są traktowane na równi z wynikami egzaminu maturalnego uzyskanymi na poziomie rozszerzonym w systemie „nowej matury”;
    2. oceny ze świadectwa dojrzałości lub w przypadku kandydata, który dysponuje dwustronicową wersją świadectwa dojrzałości, oceny ze świadectwa ukończenia szkoły średniej są traktowane na równi z wynikami egzaminu maturalnego uzyskanymi na poziomie podstawowym w systemie „nowej matury”.
  8. Kandydatowi na studia prowadzone na Wydziale Mechaniczno-Technologicznym w Stalowej Woli do liczby punktów stanowiącej wartość wskaźnika rekrutacyjnego dodaje się:
    1. 25 punktów dla posiadaczy świadectw potwierdzających kwalifikacje w zawodzie z uzyskanymi średnimi wynikami poniżej 75% punktów możliwych do uzyskania;
    2. 50 punktów dla posiadaczy świadectw potwierdzających kwalifikacje w zawodzie z uzyskanymi średnimi wynikami na poziomie 75% i powyżej punktów możliwych do uzyskania.

Uchwała nr 28/2020 Senatu Politechniki Rzeszowskiej im. Ignacego Łukasiewicza z dnia 30 czerwca 2020 r. (454 KB, PDF)
w sprawie określenia szczegółowych zasad przyjmowania na studia w Politechnice Rzeszowskiej laureatów oraz finalistów olimpiad stopnia centralnego w roku akademickim 2024/2025

Wykaz olimpiad stopnia centralnego przyznających kandydatom, będącym laureatami lub finalistami olimpiady, uprawnienie do przyjęcia na pierwszy rok studiów pierwszego stopnia z pominięciem zasad postępowania rekrutacyjnego: *

  • Ogólnopolska Olimpiada Historyczna
  • Olimpiada Artystyczna - Sekcja Historii Sztuki
  • Olimpiada Fizyczna
  • Olimpiada Innowacji Technicznych i Wynalazczości
  • Olimpiada Matematyczna
  • Olimpiada Wiedzy i Umiejętności Budowlanych
* Na kierunku architektura warunkiem koniecznym jest złożenie egzaminu wstępnego z uzdolnień artystycznych z wynikiem pozytywnym – min. 3,0 (dostatecznym) z każdego etapu egzaminu.

Szczegółowy harmonogram
poszczególnych etapów postępowania rekrutacyjnego
na studia stacjonarne pierwszego stopnia kierunek architektura - rekrutacja podstawowa

1Rejestracja kandydatów w Systemie Internetowej Rekrutacji (SIR) oraz wniesienie opłaty za postępowanie związane z przyjęciem na studiaod 1 czerwca do 19 czerwca 2024 r. do godz. 1500
2Egzamin wstępny z uzdolnień artystycznych
Procedura egzaminu wstępnego z uzdolnień artystycznych na studia pierwszego stopnia na kierunek architektura w roku akademickim 2024/2025
24 - 25 czerwca 2024 r.
3Ogłoszenie wyników egzaminu wstępnego z uzdolnień artystycznych28 czerwca 2024 r.
4Umieszczanie na osobistym koncie rejestracyjnym w SIR skanu oryginału lub odpisu świadectwa dojrzałości wydanego przez szkołę lub OKE celem weryfikacji wyników matur - dotyczy osób, które nie wyraziły zgody na przetwarzanie danych w KReM oraz osób z tzw. „starą maturą” (egzamin maturalny zdawany w liceach do 2004, w technikach do 2005 r.) x)do 15 lipca 2024 r. do godz. 1500
5Umieszczanie na osobistym koncie rejestracyjnym w SIR skanu oryginałów dokumentów potwierdzających uzyskanie tytułu laureata lub finalisty olimpiady stopnia centralnego celem weryfikacji uprawnienia do podjęcia studiów na zasadach obowiązujących laureatów oraz finalistów olimpiad stopnia centralnego xx)
6Umieszczanie na osobistym koncie rejestracyjnym w SIR skanu oryginałów dokumentów potwierdzających uzyskanie tytułu laureata konkursu międzynarodowego lub ogólnopolskiego w celu weryfikacji uprawnienia do podjęcia studiów na zasadach obowiązujących laureatów konkursów międzynarodowych oraz ogólnopolskich xx)
7Umieszczanie na osobistym koncie rejestracyjnym w SIR przez obywateli polskich skanu oryginałów świadectw lub innych dokumentów uzyskanych za granicą potwierdzających uprawnienie do podjęcia studiów x)
8Umieszczanie na osobistym koncie rejestracyjnym w SIR przez kandydatów na studia prowadzone w Stalowej Woli skanu oryginału dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe w zawodzie nauczanym na poziomie technika
9Posiedzenie Międzywydziałowej Komisji Rekrutacyjnej:
  • ustalenie wymaganej minimalnej liczby punktów uprawniającej do przyjęcia na studia
  • ustalenie list rankingowych kandydatów zakwalifikowanych do przyjęcia na studia
17 lipca 2024 r. godz. 900
10Ogłoszenie na osobistym koncie rejestracyjnym kandydata w SIR faktu zakwalifikowania do przyjęcia na studia lub umieszczenia na listach rezerwowych17 lipca 2024 r. godz. 1100
11Przyjmowanie oraz weryfikacja dokumentów od kandydatów zakwalifikowanych do przyjęcia na studia xxx)17 lipca 2024 r. w godz. 1200 - 1600
od 18 do 19 lipca 2024 r. w godz. 900 - 1600
oraz 22 lipca 2024 r. w godz. 900 - 1600


(dokumenty wysłane pocztą muszą dotrzeć do MKR do dnia 22 lipca 2024 r. do godz. 1600 - decyduje data wpływu dokumentów do MKR)
12Ogłoszenie na osobistym koncie rejestracyjnym kandydata w SIR faktu przyjęcia na studia lub zakwalifikowania do przyjęcia na studia z listy rezerwowejdo 23 lipca 2024 r. godz. 1600
13Przyjmowanie oraz weryfikacja dokumentów od kandydatów zakwalifikowanych do przyjęcia na studia z list rezerwowych xxx)od 24 do 26 lipca 2024 r. w godz. 900 - 1600

(dokumenty wysłane pocztą muszą dotrzeć do MKR do dnia 26 lipca 2024 r. do godz. 1600 - decyduje data wpływu dokumentów do MKR)
14Ogłoszenie na osobistym koncie rejestracyjnym kandydata w SIR faktu przyjęcia na studia z listy rezerwowejdo 29 lipca 2024 r. godz. 1200
15Ogłoszenie listy osób przyjętych i nieprzyjętych na studia29 lipca 2024 r.
16Wysyłanie decyzji albo zawiadomieńod 30 lipca 2024 r.

x) W celu ustalenia wykazu osób dopuszczonych do postępowania rekrutacyjnego Uczelnia weryfikuje wyniki matur w Krajowym Rejestrze Matur (KReM).
Osoby, które nie wyraziły zgody na przetwarzanie danych w KReM oraz osoby z tzw. "starą maturą" (egzamin maturalny zdawany w liceach do 2004, w technikach do 2005 r.) w celu dokonania weryfikacji wyników matur zobowiązane są do umieszczania na osobistym koncie rejestracyjnym w SIR skanu oryginału lub odpisu świadectwa dojrzałości wydanego przez szkołę lub OKE w terminie internetowej rejestracji kandydatów (w nieprzekraczalnym terminie do dnia 15 lipca 2024 r. do godz. 1500) - dotyczy również obywateli polskich, którzy ukończyli szkołę średnią za granicą.

xx) Brak dokumentów potwierdzających uzyskanie tytułu laureata lub finalisty olimpiady stopnia centralnego lub konkursu międzynarodowego lub ogólnopolskiego traktuje się jako rezygnację z uprawnienia do kwalifikacji na studia na zasadach obowiązujących laureatów oraz finalistów olimpiad lub konkursów

xxx) Niezłożenie wymaganych dokumentów w podanym terminie traktuje się jako rezygnację z podjęcia studiów, równoznaczną ze skreśleniem z listy osób zakwalifikowanych do przyjęcia.

Szczegółowy harmonogram
poszczególnych etapów postępowania rekrutacyjnego
dla kandydatów cudzoziemców przyjmowanych na studia na podstawie decyzji administracyjnej rektora
na studia stacjonarne pierwszego stopnia kierunek architektura - rekrutacja podstawowa

1Rejestracja kandydatów cudzoziemców w Systemie Internetowej Rekrutacji (SIR) oraz wniesienie opłaty za postępowanie związane z przyjęciem na studiaod 1 czerwca 2024 r. do 19 czerwca 2024 r. do godz. 1500
2Egzamin wstępny z uzdolnień artystycznych
Procedura egzaminu wstępnego z uzdolnień artystycznych na studia pierwszego stopnia na kierunek architektura w roku akademickim 2024/2025
24 - 25 czerwca 2024 r.
3Ogłoszenie wyników egzaminu wstępnego z uzdolnień artystycznych28 czerwca 2024 r.
4Umieszczanie na osobistym koncie rejestracyjnym w SIR przez kandydatów cudzoziemców oryginałów dokumentów o wykształceniu (dyplomu, świadectwa szkoły średniej) uzyskanych za granicą w celu weryfikacji uprawnienia do podjęcia studiów do 15 lipca 2024 r. do godz. 1500
5Umieszczanie na osobistym koncie rejestracyjnym w SIR przez kandydatów cudzoziemców oryginałów dokumentów o wykształceniu uzyskanych w Polsce, świadectwa dojrzałości wydanego przez szkołę lub OKE celem weryfikacji wyników matur - dotyczy osób, które nie wyraziły zgody na przetwarzanie danych w KReM oraz osób z tzw. „starą maturą” (egzamin maturalny zdawany w liceach do 2004, w technikach do 2005 r.) x)
6Ustalenie wymaganej minimalnej liczby punktów uprawniającej do przyjęcia na studia. Ustalenie list rankingowych kandydatów cudzoziemców zakwalifikowanych do przyjęcia na studia decyzją rektora 17 lipca 2024 r. godz. 1000
7Ogłoszenie na osobistym koncie rejestracyjnym kandydata cudzoziemca w SIR faktu zakwalifikowania do przyjęcia na studia lub umieszczenia na listach rezerwowych17 lipca 2024 r. godz. 1100
8Przyjmowanie oraz weryfikacja dokumentów od kandydatów cudzoziemców zakwalifikowanych do przyjęcia na studia17 lipca 2024 r. w godz. 1200 - 1600
od 18 do 19 lipca 2024 r. w godz. 900 - 1600
oraz 22 lipca 2024 r. w godz. 900 - 1600


(dokumenty wysłane pocztą muszą dotrzeć do Komisji ds. rekrutacji cudzoziemców do dnia 22 lipca 2024 r. do godz. 1600 - decyduje data wpływu dokumentów do Komisji ds. rekrutacji cudzoziemców)
9Ogłoszenie na osobistym koncie rejestracyjnym kandydata cudzoziemca w SIR faktu przyjęcia na studia lub zakwalifikowania do przyjęcia na studia z listy rezerwowejdo 23 lipca 2024 r. godz. 1600
10Przyjmowanie oraz weryfikacja dokumentów od kandydatów cudzoziemców zakwalifikowanych do przyjęcia na studia z list rezerwowychod 24 do 26 lipca 2024 r. w godz. 900 - 1600

(dokumenty wysłane pocztą muszą dotrzeć do Komisji ds. rekrutacji cudzoziemców do dnia 26 lipca 2024 r. do godz. 1600 - decyduje data wpływu dokumentów do Komisji ds. rekrutacji cudzoziemców)
11Ogłoszenie na osobistym koncie rejestracyjnym kandydata cudzoziemca w SIR faktu przyjęcia na studia z listy rezerwowejdo 29 lipca 2024 r. godz. 1200
12Ogłoszenie listy osób przyjętych i nieprzyjętych na studia29 lipca 2024 r.
13Wysyłanie decyzji rektoraod 30 lipca 2024 r.

x) W przypadku cudzoziemców z polską maturą w celu ustalenia wykazu osób dopuszczonych do postępowania rekrutacyjnego Uczelnia weryfikuje wyniki matur w Krajowym Rejestrze Matur (KReM).
Osoby, które nie wyraziły zgody na przetwarzanie danych w KReM oraz osoby z tzw. "starą maturą" (egzamin maturalny zdawany w liceach do 2004, w technikach do 2005 r.) w celu dokonania weryfikacji wyników matur zobowiązane są do umieszczania na osobistym koncie rejestracyjnym w SIR skanu oryginału lub odpisu świadectwa dojrzałości wydanego przez szkołę lub OKE w terminie internetowej rejestracji kandydatów cudzoziemców (w nieprzekraczalnym terminie do dnia 15 lipca 2024 r. do godz. 1500).

Procedura
egzaminu wstępnego z uzdolnień artystycznych
na studia I stopnia na kierunek architektura
w roku akademickim 2024/2025

w dniach 24 - 25 czerwca 2024 r.

§ 1

  1. Internetowa rejestracja na kierunek architektura trwa od dnia 1 czerwca 2024 r. do dnia 19 czerwca 2024 r. do godz. 1500.
  2. Egzamin wstępny z uzdolnień artystycznych na kierunek architektura odbędzie się w formie stacjonarnej w siedzibie Uczelni. Prace rysunkowe zostaną wykonane samodzielnie przez kandydata w dniach 24 i 25 czerwca 2024 r.
  3. Kandydat na kierunek architektura jest zobowiązany do zgłoszenia się na egzamin wstępny z dowodem osobistym oraz dowodem wpłaty za postępowanie związane z przyjęciem na studia.
  4. Wstęp na sale egzaminacyjne odbywa się w godzinach 930 – 945, adres: Wydział Budownictwa, Inżynierii Środowiska i Architektury, ul. Poznańska 2, bud. P.

§ 2

  1. Egzamin wstępny składa się z dwóch zadań sprawdzających uzdolnienia i predyspozycje do podjęcia studiów na kierunku architektura. Egzamin jest podzielony na dwa etapy.
  2. Pierwszy etap egzaminu odbędzie się w dniu 24 czerwca 2024 r. (poniedziałek) w godzinach 1000 - 1300.
  3. Pierwszy etap egzaminu - Zadanie 1 - rysunek z natury (czas trwania zadania 3 x 60 min = 180 min). Format arkusza 50x70 cm. Zadanie 1 należy wykonywać w ołówkowej technice rysunkowej. Przybory (ołówki, gumki, deska do rysowania) przynosi kandydat. Wydział zapewnia arkusze białego kartonu.
  4. Drugi etap egzaminu odbędzie się w dniu 25 czerwca 2024 r. (wtorek) w godzinach 1000 - 1300.
  5. Drugi etap egzaminu - Zadanie 2 - zadanie sprawdzające zdolności komponowania przestrzeni z wyobraźni (czas trwania 3 x 60 min = 180 min). Zadanie 2 należy wykonywać w ołówkowej technice rysunkowej. Przybory (ołówki, gumki, deska do rysowania) przynosi kandydat. Wydział zapewnia arkusze białego kartonu.
  6. Rysunek nie może być podpisany ani opatrzony jakimkolwiek symbolem umożliwiającym identyfikację autora pracy. Jeśli rysunki zostaną podpisane lub oznaczone jakąkolwiek sygnaturą lub symbolem Wydziałowa Komisja Egzaminacyjna ds. egzaminu wstępnego z uzdolnień artystycznych podejmie decyzję o przyznaniu oceny niedostatecznej, co będzie równoznaczne z niezaliczeniem egzaminu.
  7. Ocenie będzie podlegać:
    1. kompozycja na arkuszu,
    2. zachowanie zasad perspektywy,
    3. konstrukcja poszczególnych elementów kompozycji,
    4. pokazanie światłocienia,
    5. odzwierciedlenie faktury i materiału.

§ 3

W celu zapewnienia należytej realizacji egzaminu wstępnego z uzdolnień artystycznych dziekan Wydziału Budownictwa, Inżynierii Środowiska i Architektury może powołać Zespół ds. przygotowania i organizacji przebiegu egzaminu. Zakres obowiązków zespołu określa dziekan.

§ 4

Prace egzaminacyjne są anonimowe. Anonimowość prac egzaminacyjnych polega na zaszyfrowaniu arkusza kandydata numerem SIR przed rozpoczęciem egzaminu oraz utajnieniu wpisanego numeru SIR przed oddaniem pracy do oceny. Wydziałowa Komisja Egzaminacyjna ds. egzaminu wstępnego z uzdolnień artystycznych sprawdza prace zaszyfrowane z utajnionymi numerami SIR. Po zakończeniu przez Wydziałową Komisję Egzaminacyjną ds. egzaminu wstępnego z uzdolnień artystycznych oceny wszystkich prac, Zespół ds. przygotowania i organizacji przebiegu egzaminu odtajnia numery SIR na arkuszach, spisuje oceny z arkuszy, a następnie dokonuje przyporządkowania prac poszczególnym kandydatom na podstawie numeru SIR.

§ 5

  1. Wyniki pierwszego i drugiego etapu egzaminu wstępnego zostaną ogłoszone w dniu 28 czerwca 2024 r. (piątek).
  2. Każdy kandydat otrzyma informację o uzyskanym wyniku na indywidualnym koncie w systemie SIR, na którym zarejestrował swoje zgłoszenie.
  3. Warunkiem uczestnictwa w dalszym postępowaniu rekrutacyjnym jest uzyskanie oceny min. 3,0 za każdą z wykonanych prac rysunkowych.
  4. Lista osób zakwalifikowanych do przyjęcia na kierunek architektura zostanie ustalona na podstawie sumy punktów uzyskanej w postępowaniu rekrutacyjnym z egzaminu wstępnego oraz egzaminu maturalnego.
  5. Ogłoszenie na osobistym koncie rejestracyjnym kandydata w SIR faktu zakwalifikowania do przyjęcia na studia lub umieszczenia na listach rezerwowych nastąpi w dniu 17 lipca 2024 r. o godz. 1100.
  6. Lista osób przyjętych na kierunek architektura zostanie ustalona po weryfikacji dokumentów dostarczonych przez kandydatów zakwalifikowanych do przyjęcia. Przyjmowanie i weryfikacja dokumentów od osób zakwalifikowanych do przyjęcia na studia odbywa się zgodnie z harmonogramem rekrutacji określonym przez Rektora.
  7. Planowana liczba miejsc na studia stacjonarne pierwszego stopnia na kierunek architektura w roku akademickim 2024/2025 wynosi 90 miejsc.

Pliki do pobrania:

Składanie dokumentów

W związku z częstymi zapytaniami dotyczącymi sposobu składania podań na studia na Politechnice Rzeszowskiej informujemy, że podanie może złożyć:

  • kandydat - osobiście,
  • kandydat - za pośrednictwem Poczty Polskiej lub dowolnej firmy kurierskiej (dokumenty muszą być wysłane w terminie określonym w harmonogramie rekrutacji), kopia oryginału lub odpisu świadectwa dojrzałości albo dyplomu opatrzona notarialnym potwierdzeniem za zgodność z oryginałem,
  • w imieniu kandydata - osoba dysponująca upoważnieniem do podejmowania wszelkich czynności w postępowaniu rekrutacyjnym. W tym przypadku upoważniona osoba może w imieniu kandydata złożyć podpis na wymaganych dokumentach - Wzór upoważnienia (199 KB, PDF)

Dokumenty wymagane od kandydatów na studia stacjonarne i niestacjonarne pierwszego stopnia

  1. Kandydat na studia stacjonarne i niestacjonarne pierwszego stopnia zakwalifikowany do przyjęcia na pierwszy rok studiów jest zobowiązany w terminie określonym w harmonogramie rekrutacji złożyć odpowiednio następujące dokumenty:
    1. ankietę osobową (formularz PODANIA SIR) – wydrukowaną z Systemu Internetowej Rekrutacji na studia i podpisaną przez kandydata;
    2. kandydat z tzw. „nową maturą”: kopię oryginału lub odpisu świadectwa dojrzałości albo duplikatu świadectwa dojrzałości, kopię aneksu do świadectwa dojrzałości wydanego przez właściwą okręgową komisję egzaminacyjną - oryginał dokumentu należy przedstawić do wglądu MKR w celu poświadczenia zgodności kopii składanego dokumentu z jego oryginałem;
    3. kandydat z tzw. „starą maturą”: kopię oryginału lub odpisu świadectwa dojrzałości albo duplikatu świadectwa dojrzałości wydanego przez szkołę średnią, a w przypadku kandydatów, którzy dysponują dwustronicową wersją świadectwa dojrzałości, również kopię oryginału świadectwa ukończenia szkoły średniej, kopię zaświadczenia o wynikach egzaminu maturalnego z poszczególnych przedmiotów, o których mowa w przepisach o systemie oświaty wydanego przez okręgową komisję egzaminacyjną - oryginał dokumentu należy przedstawić do wglądu MKR w celu poświadczenia zgodności kopii składanego dokumentu z jego oryginałem;
    4. kandydat na studia prowadzone w Stalowej Woli: dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe w zawodzie nauczanym na poziomie technika – oryginał dokumentu należy przedstawić do wglądu MKR w celu poświadczenia zgodności kopii składanego dokumentu z jego oryginałem;
    5. kandydat posiadający świadectwo lub inny dokument uzyskany za granicą - kopię zalegalizowanego lub opatrzonego apostille oryginału świadectwa lub innego dokumentu uzyskanego za granicą wraz z tłumaczeniem na język polski sporządzonym przez uprawniony organ, a w przypadku świadectwa lub innego dokumentu, które zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi podlegają uznaniu w drodze decyzji administracyjnej kuratora oświaty za dokument poświadczający w Rzeczypospolitej Polskiej uprawnienie do ubiegania się o przyjęcie na studia wyższe, z uwzględnieniem zakresu uprawnień w państwie wydania świadectwa lub innego dokumentu, również decyzję kuratora wydaną przez kuratora oświaty właściwego ze względu na miejsce zamieszkania osoby ubiegającej się o uznanie, a w przypadku braku miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - kuratora oświaty właściwego ze względu na siedzibę instytucji, w której osoba zamierza złożyć świadectwo lub inny dokument uzyskane za granicą - oryginał świadectwa lub innego dokumentu należy przedstawić do wglądu MKR w celu poświadczenia zgodności kopii składanego dokumentu z jego oryginałem;
    6. kandydat posiadający dyplom Matury Międzynarodowej IB (International Baccalaureate) wydany przez organizację International Baccalaureate Organization w Genewie – kopię dyplomu wraz z tłumaczeniem na język polski sporządzonym przez uprawniony organ - oryginał dyplomu należy przedstawić do wglądu MKR w celu poświadczenia zgodności kopii składanego dokumentu z jego oryginałem;
    7. kandydat posiadający dyplom Matury Europejskiej EB (European Baccalaureate) wydany przez Szkołę Europejską zgodnie z Konwencją o Statucie Szkół Europejskich, sporządzoną w Luksemburgu dnia 21 czerwca 1994 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 3, poz. 10) – kopię dyplomu wraz z tłumaczeniem na język polski sporządzonym przez uprawniony organ - oryginał dyplomu należy przedstawić do wglądu MKR w celu poświadczenia zgodności kopii składanego dokumentu z jego oryginałem.
  2. Kandydat cudzoziemiec ubiegający się o przyjęcie na studia na Politechnice Rzeszowskiej niezależnie od wymaganych dokumentów, o których mowa w pkt. 1, zobowiązany jest dostarczyć do Komisji ds. rekrutacji cudzoziemców w terminie wynikającym z harmonogramu rekrutacji dokument potwierdzający znajomość języka (273 kB, PDF), w którym będą prowadzone studia.
  3. Kandydat zakwalifikowany do przyjęcia na studia prowadzone w języku angielskim będący obywatelem polskim, który nie uzyskał z egzaminu dojrzałości lub egzaminu maturalnego z języka angielskiego wyniku na poziomie rozszerzonym w zakresie od 80% do 100% jest zobowiązany przedłożyć kopię dokumentu poświadczającego znajomość języka angielskiego spełniającego wymagania określone zarządzeniem rektora (273 kB, PDF).
  4. Kandydaci przyjęci na studia na kierunek: biotechnologia, Chemical Engineering and Technology, inżynieria chemiczna i procesowa, inżynieria farmaceutyczna, inżynieria w medycynie, technologia chemiczna otrzymają skierowanie na badanie lekarskie do lekarza medycyny pracy po dokonaniu wpisu na listę studentów. Kandydaci są zobowiązani dostarczyć do dziekanatu właściwego wydziału zaświadczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań do podjęcia studiów w terminie 14 dni licząc od rozpoczęcia semestru zgodnie ze szczegółową organizacją roku akademickiego.

1. Wysokość opłaty rekrutacyjnej

150 zł

2. Termin wnoszenia opłaty rekrutacyjnej

do 19.06.2024 r.

3. Wnoszenie opłaty

Kandydat na studia pierwszego stopnia, który w ramach jednej rejestracji w Systemie Internetowej Rekrutacji (SIR), dokonuje wyboru dwóch kierunków studiów podstawowego i równoległego na tej samej formie studiów stacjonarnych lub niestacjonarnych wnosi jednorazową opłatę rekrutacyjną w wysokości określonej w pkt. 1.

Kandydat, który nie został przyjęty na wybrany kierunek studiów stacjonarnych pierwszego stopnia w rekrutacji podstawowej, ubiegający się ponownie o przyjęcie na studia stacjonarne pierwszego stopnia w rekrutacji uzupełniającej lub na studia niestacjonarne pierwszego stopnia wnosi ponownie opłatę za postępowanie związane z przyjęciem na studia w wysokości określonej odpowiednio w pkt. 1, z uwzględnieniem powyższego akapitu.

Kandydat wnosi opłatę rekrutacyjną, o której mowa w pkt. 1 na indywidualny numer konta bankowego wygenerowany przez System Internetowej Rekrutacji (SIR) podczas procesu rejestracji, w terminie określonym w pkt. 2.

Opłata rekrutacyjna zostanie odnotowana w SIR na osobistym koncie kandydata (zakładka „Opłata rekrutacyjna” zaświeci się na zielono).

W przypadku, gdy dokonanie opłaty przez kandydata, nie zostało odnotowane w SIR, kandydat zobowiązany jest, najpóźniej w dniu zakończenia internetowej rejestracji (zgodnie z harmonogramem rekrutacji), niezwłocznie dostarczyć do Międzywydziałowej Komisji Rekrutacyjnej dowód wpłaty (osobiście, faksem lub drogą elektroniczną).

Kandydat, który nie wniesie opłaty rekrutacyjnej w wysokości i w terminie określonym odpowiednio w pkt. 1 i 2, nie zostanie uwzględniony w postępowaniu rekrutacyjnym na wybranym kierunku lub kierunkach studiów.

Powrót do góry

4. Zwrot opłaty

Opłata rekrutacyjna podlega zwrotowi w przypadku:

  • rezygnacji kandydata z ubiegania się o przyjęcie na studia wyższe zgłoszonej przed terminem zakończenia rejestracji w SIR, określonym odpowiednio w pkt. 2;
  • unieważnienia rejestracji wskutek wniesienia opłaty po terminach określonych odpowiednio w pkt. 2;
  • umotywowanej nieobecności kandydata na egzaminie wstępnym z uzdolnień artystycznych na kierunek architektura;
  • nieuruchomienia kierunku studiów z powodu niewystarczającej liczby kandydatów;
  • nadpłaty (wniesienie opłaty za kierunek równoległy).

Zwrotu opłaty rekrutacyjnej dokonuje się na pisemny wniosek kandydata, na wskazany przez niego rachunek bankowy.

Wniosek o zwrot opłaty rekrutacyjnej wraz z potwierdzeniem dowodu wpłaty kandydat jest zobowiązany złożyć do Międzywydziałowej Komisji Rekrutacyjnej w terminie do dnia 31 października 2024 r.

W przypadku cudzoziemców przyjmowanych na studia na podstawie decyzji administracyjnej rektora, wniosek o zwrot opłaty rekrutacyjnej wraz z potwierdzeniem dowodu wpłaty należy złożyć do rektora za pośrednictwem Komisji ds. rekrutacji cudzoziemców.

Kandydat ponosi wszelkie koszty związane z wniesieniem opłaty rekrutacyjnej, w tym koszty manipulacyjne, opłaty bankowe, prowizje, a także koszty związane ze zwrotem środków nadpłaconych w postępowaniu rekrutacyjnym z przyczyn nie leżących po stronie Uczelni.

Pliki do pobrania: