Inżynieria środowiska studia stacjonarne II stopnia (magisterskie)
Profil studiów
ogólnoakademicki TooltipJęzyk wykładowy
polskiWydział
Wydział Budownictwa, Inżynierii Środowiska i ArchitekturyZapisy
od 15.01.2025 do 21.02.2025 15:00Limit miejsc
60
2 - dla kandydatów nieposiadających obywatelstwa polskiego i podejmujących studia na podstawie decyzji rektora
Opis kierunku
Ukończenie kierunku umożliwia w przyszłości staranie się o nadanie uprawnień budowlanych zgodnie z kierunkiem studiów.
Absolwent może pracować na stanowisku:
- Inspektor nadzoru budowlanego,
- asystent projektanta i projektant w biurze projektowym,
- inżynier budowy lub kosztorysant w przedsiębiorstwach budowlanych,
- specjalista w jednostkach administracji państwowej,
- specjalista i kierownik w przedsiębiorstwach wodociągowych, kanalizacyjnych, ciepłowniczych, gazowych,
- specjalista i laborant w placówkach nadzoru i badań stanu środowiska,
- laborant w laboratoriach badawczych,
- specjalista gospodarki wod-kan
- inspektor ochronny środowiska w zakładach przemysłowych.
Absolwenci potrafi projektować i eksploatować zaawansowane systemy i obiekty inżynierskie związane z gospodarką wodno-ściekową oraz nowoczesne systemy grzewcze, instalacje specjalne i przemysłowe. Zna specyfikę technologii organizacji i robót instalacyjnych. Nabywa umiejętności samodzielnego rozwiązywania problemów technicznych opierając się na własnych badaniach.
Studia dają możliwość uzyskania umiejętności posługiwania się językiem obcym technicznym - wprost związanym z kierunkiem studiów. Studenci mają możliwość odbywania studiów w innych uczelniach zagranicznych w ramach programów ERASMUS+
Cechą szczególną prowadzonych studiów jest możliwość znaczącego zaangażowania studenta w badania naukowe bezpośrednio związanych z szeroko pojętą inżynierią środowiska. Program studiów daje możliwość wyboru ścieżki kształcenia zgodnej z zainteresowaniami studenta.
Film o tym kierunku studiów znajdziesz na: https://wbisia.prz.edu.pl/studia/inzynieria-srodowiska
Zasady rekrutacji
Uchwała nr 71/2023 Senatu Politechniki Rzeszowskiej im. Ignacego Łukasiewicza z dnia 29 czerwca 2023 r. (404 kB, PDF)
w sprawie warunków, trybu oraz terminu rozpoczęcia i zakończenia rekrutacji dla poszczególnych kierunków studiów pierwszego i drugiego stopnia w roku akademickim 2024/2025
Uchwała nr 5/2024 Senatu Politechniki Rzeszowskiej im. Ignacego Łukasiewicza z dnia 12 marca 2024 r. (149 kB, PDF)
zmieniająca uchwałę nr 71/2023 Senatu Politechniki Rzeszowskiej im. Ignacego Łukasiewicza z dnia 29 czerwca 2023 r. w sprawie warunków, trybu oraz terminu rozpoczęcia i zakończenia rekrutacji dla poszczególnych kierunków studiów pierwszego i drugiego stopnia w roku akademickim 2024/2025
Zarządzenie nr 27/2024 Rektora Politechniki Rzeszowskiej im. Ignacego Łukasiewicza z dnia 22 kwietnia 2024 r. (273 kB, PDF)
w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących dokumentów jakie uprawniają kandydatów cudzoziemców do ubiegania się o przyjęcie na studia na Politechnice Rzeszowskiej w roku akademickim 2024/2025
Punkty
Podstawą ustalenia miejsca na liście rankingowej jest wskaźnik rekrutacji R obliczony według wzoru:
R = D + S + 2E
gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:
D – ocena na dyplomie ukończonych studiów wyższych;
S – średnia ocen ze studiów;
E – pozytywna ocena z egzaminu wstępnego, w przypadku rekrutacji na kierunek architektura pozytywna ocena portfolio.
Ocena na dyplomie ukończonych studiów wyższych (D), średnia ocen ze studiów (S) oraz ocena z egzaminu wstępnego (E) są przeliczane na punkty przez odpowiednią wagę ustaloną stosownie do skali ocen obowiązującej w ukończonej przez kandydata szkole wyższej według poniższego zestawienia:
- gdy najwyższą oceną w skali ocen jest ocena 5 – waga 1,0
- gdy najwyższą oceną w skali ocen jest ocena 5,5 – waga 5/5,5
- gdy najwyższą oceną w skali ocen jest ocena 6 – waga 5/6
Jako ocena z egzaminu wstępnego może zostać uznana uzyskana przez kandydata ocena z egzaminu weryfikującego efekty uczenia się osiągnięte podczas studiów pierwszego stopnia, o ile kandydat ubiega się o przyjęcie na studia drugiego stopnia na tym samym kierunku oraz złoży zaświadczenie o ukończeniu studiów wyższych lub suplement do dyplomu.
Szczegółowy harmonogram
poszczególnych etapów postępowania rekrutacyjnego
na studia stacjonarne i niestacjonarne drugiego stopnia
1 | Rejestracja kandydatów w Systemie Internetowej Rekrutacji oraz wniesienie opłaty za postępowanie związane z przyjęciem na studia (dotyczy również cudzoziemców) | od 15 stycznia 2025 r. do 21 lutego 2025 r. do godz. 1500 |
---|---|---|
2 | Egzamin wstępny:
| termin ustalony przez Dziekana |
3 | Przyjmowanie od kandydatów wymaganych dokumentów i ich weryfikacja 1) | od 17 do 20 lutego 2025 r. w godz. 900 - 1500 oraz 21 lutego 2025 r. w godz. 900 - 1800 |
4 | Posiedzenie Międzywydziałowej Komisji Rekrutacyjnej (ustalenie wymaganej minimalnej liczby punktów uprawniającej do przyjęcia na studia) | 24 lutego 2025 r. godz. 900 |
5 | Ogłoszenie list osób przyjętych na studia | 24 lutego 2025 r. godz. 1300 |
6 | Wysyłanie decyzji i zawiadomień | od 25 lutego 2025 r. |
1) Niezłożenie wymaganych dokumentów w terminie określonym w harmonogramie rekrutacji skutkuje niedopuszczeniem kandydata do postępowania rekrutacyjnego.
Szczegółowy harmonogram
poszczególnych etapów postępowania rekrutacyjnego
dla kandydatów cudzoziemców przyjmowanych na podstawie
decyzji administracyjnej rektora
na studia stacjonarne i niestacjonarne drugiego stopnia
1 | Rejestracja kandydatów cudzoziemców w Systemie Internetowej Rekrutacji (SIR) oraz wniesienie opłaty za postępowanie związane z przyjęciem na studia | od 15 stycznia 2025 r. do 21 lutego 2025 r. do godz. 1500 |
---|---|---|
2 | Egzamin wstępny:
| termin ustalony przez Dziekana |
3 | Przyjmowanie od kandydatów cudzoziemców wymaganych dokumentów i ich weryfikacja | od 17 do 20 lutego 2025 r. w godz. 900 - 1500 oraz 21 lutego 2025 r. w godz. 900 - 1800 |
4 | Posiedzenie Komisji ds. rekrutacji cudzoziemców (ustalenie wymaganej minimalnej liczby punktów uprawniającej do przyjęcia na studia) | 24 lutego 2025 r. godz. 930 |
5 | Ogłoszenie list osób przyjętych na studia | 24 lutego 2025 r. godz. 1300 |
6 | Wysyłanie decyzji i zawiadomień | od 25 lutego 2025 r. |
Składanie dokumentów
W związku z częstymi zapytaniami dotyczącymi sposobu składania podań na studia na Politechnice Rzeszowskiej informujemy, że podanie może złożyć:
- kandydat - osobiście,
- kandydat - za pośrednictwem Poczty Polskiej lub dowolnej firmy kurierskiej (dokumenty muszą być wysłane w terminie określonym w harmonogramie rekrutacji), kopia oryginału lub odpisu świadectwa dojrzałości albo dyplomu opatrzona notarialnym potwierdzeniem za zgodność z oryginałem,
- w imieniu kandydata - osoba dysponująca upoważnieniem do podejmowania wszelkich czynności w postępowaniu rekrutacyjnym. W tym przypadku upoważniona osoba może w imieniu kandydata złożyć podpis na wymaganych dokumentach - Wzór upoważnienia (199 KB, PDF)
Dokumenty wymagane od kandydatów na studia stacjonarne i niestacjonarne drugiego stopnia
- Kandydat na studia stacjonarne i niestacjonarne drugiego stopnia jest zobowiązany w terminie określonym w harmonogramie rekrutacji złożyć odpowiednio następujące dokumenty:
- ankietę osobową (formularz PODANIA SIR) – wydrukowaną z Systemu Internetowej Rekrutacji na studia i podpisaną przez kandydata;
- kopię dyplomu lub odpisu dyplomu ukończenia studiów pierwszego stopnia (licencjackich lub inżynierskich), studiów drugiego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich – oryginał dokumentu należy przedstawić do wglądu MKR w celu poświadczenia zgodności kopii składanego dokumentu z jego oryginałem;
- kopię dokumentu potwierdzającego obowiązującą na ukończonej uczelni skalę ocen - oryginał dokumentu należy przedstawić do wglądu MKR w celu poświadczenia zgodności kopii składanego dokumentu z jego oryginałem;
- kopię dokumentu potwierdzającego uzyskaną przez kandydata średnią ocen ze studiów - oryginał dokumentu należy przedstawić do wglądu MKR w celu poświadczenia zgodności kopii składanego dokumentu z jego oryginałem;
- kandydat posiadający dyplom lub inny dokument potwierdzający ukończenie szkoły wyższej uzyskany za granicą – kopię zalegalizowanego lub opatrzonego apostille oryginału dyplomu lub innego dokumentu ukończenia studiów wyższych uzyskanego za granicą wraz z tłumaczeniem na język polski sporządzonym przez uprawniony organ, a w przypadku dyplomu, który zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi podlega uznaniu w trybie nostryfikacji, również zaświadczenie wydane przez jednostkę dokonującą nostryfikacji dyplomu potwierdzające równoważność dyplomu uzyskanego za granicą z polskim dyplomem ukończenia studiów wyższych – oryginał dyplomu należy przedstawić do wglądu MKR w celu poświadczenia zgodności kopii składanego dokumentu z jego oryginałem.
- Kandydat cudzoziemiec ubiegający się o przyjęcie na studia na Politechnice Rzeszowskiej niezależnie od wymaganych dokumentów, o których mowa w pkt. 1, zobowiązany jest dostarczyć do Komisji ds. rekrutacji cudzoziemców w terminie wynikającym z harmonogramu rekrutacji dokument potwierdzający znajomość języka (273 kB, PDF), w którym będą prowadzone studia.
- Kandydat na studia stacjonarne i niestacjonarne drugiego stopnia powinien w terminie określonym w harmonogramie rekrutacji złożyć zaświadczenie potwierdzające pozytywną ocenę z egzaminu wstępnego lub kopię dokumentu potwierdzającego uzyskany wynik z weryfikacji efektów uczenia się osiągniętych podczas studiów - oryginał dokumentu należy przedstawić do wglądu MKR w celu poświadczenia zgodności kopii składanego dokumentu z jego oryginałem.
W przypadku braku takiego dokumentu przyjmuje się E=0. - Kandydat zakwalifikowany do przyjęcia na studia prowadzone w języku angielskim będący obywatelem polskim, który nie uzyskał w trakcie studiów pierwszego stopnia oceny z języka angielskiego co najmniej 4.0 jest zobowiązany przedłożyć kopię dokumentu poświadczającego znajomość języka angielskiego spełniającego wymagania określone zarządzeniem rektora (273 kB, PDF).
- Kandydaci przyjęci na studia na kierunek: biotechnologia, inżynieria farmaceutyczna, technologia chemiczna, technologie wodorowe otrzymają skierowanie na badanie lekarskie do lekarza medycyny pracy po dokonaniu wpisu na listę studentów. Kandydaci są zobowiązani dostarczyć do dziekanatu właściwego wydziału zaświadczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań do podjęcia studiów w terminie 14 dni licząc od rozpoczęcia semestru zgodnie ze szczegółową organizacją roku akademickiego.
1. Wysokość opłaty rekrutacyjnej
85 zł2. Termin wnoszenia opłaty rekrutacyjnej
do 21.02.2025 r.3. Wnoszenie opłaty
Kandydat wnosi opłatę rekrutacyjną, o której mowa w pkt. 1 na indywidualny numer konta bankowego wygenerowany przez System Internetowej Rekrutacji (SIR) podczas procesu rejestracji, w terminie określonym w pkt. 2.
Opłata rekrutacyjna zostanie odnotowana w SIR na osobistym koncie kandydata (zakładka „Opłata rekrutacyjna” zaświeci się na zielono).
W przypadku, gdy dokonanie opłaty przez kandydata, nie zostało odnotowane w SIR, kandydat zobowiązany jest, najpóźniej w dniu zakończenia internetowej rejestracji (zgodnie z harmonogramem rekrutacji), niezwłocznie dostarczyć do Międzywydziałowej Komisji Rekrutacyjnej dowód wpłaty (osobiście, faksem lub drogą elektroniczną).
Kandydat, który nie wniesie opłaty rekrutacyjnej w wysokości i w terminie określonym odpowiednio w pkt. 1 i 2, nie zostanie uwzględniony w postępowaniu rekrutacyjnym na wybranym kierunku studiów.
4. Zwrot opłaty
Opłata rekrutacyjna podlega zwrotowi w przypadku:
- rezygnacji kandydata z ubiegania się o przyjęcie na studia wyższe zgłoszonej przed terminem zakończenia rejestracji w SIR, określonym odpowiednio w pkt. 2;
- unieważnienia rejestracji wskutek wniesienia opłaty po terminie określonym odpowiednio w pkt. 2;
- nieuruchomienia kierunku studiów z powodu niewystarczającej liczby kandydatów;
- nadpłaty, w zakresie przewyższającym wysokość opłaty określonej w pkt. 1.
Zwrotu opłaty rekrutacyjnej dokonuje się na pisemny wniosek kandydata, na wskazany przez niego rachunek bankowy.
Wniosek o zwrot opłaty rekrutacyjnej wraz z potwierdzeniem dowodu wpłaty kandydat jest zobowiązany złożyć do Międzywydziałowej Komisji Rekrutacyjnej w terminie do dnia 31 marca 2025 r.
W przypadku cudzoziemców przyjmowanych na studia na podstawie decyzji administracyjnej rektora, wniosek o zwrot opłaty rekrutacyjnej wraz z potwierdzeniem dowodu wpłaty należy złożyć do rektora za pośrednictwem Komisji ds. rekrutacji cudzoziemców.
Kandydat ponosi wszelkie koszty związane z wniesieniem opłaty rekrutacyjnej, w tym koszty manipulacyjne, opłaty bankowe, prowizje, a także koszty związane ze zwrotem środków nadpłaconych w postępowaniu rekrutacyjnym z przyczyn nie leżących po stronie Uczelni.
Pliki do pobrania:
- Wniosek (284 KB, PDF)
w sprawie zwrotu opłaty wnoszonej przez kandydata za postępowanie związane z przyjęciem na studia wyższe - Wniosek - dla kandydata cudzoziemca (348 KB, PDF)
w sprawie zwrotu opłaty wnoszonej przez kandydata cudzoziemca za postępowanie związane z przyjęciem na studia wyższe - Zarządzenie Nr 117/2024 Rektora Politechniki Rzeszowskiej z dnia 6 grudnia 2024 r. (404 KB, PDF)
w sprawie określenia zasad i terminu wnoszenia opłaty za przeprowadzenie rekrutacji na studia rozpoczynające się od semestru letniego w roku akademickim 2024/2025 oraz warunków i trybu zwrotu wniesionej opłaty - Regulamin płatności elektronicznych za opłaty rekrutacyjne uiszczane w ramach postępowania rekrutacyjnego na Politechnice Rzeszowskiej im. Ignacego Łukasiewicza (206 KB, PDF)